Jedan mali trijumf umetnosti nad estradom, ako se bilo šta u ovoj zemlji- koja nije država, može nazvati trijumfom, trajaće koliko i masa drugih pobeda nad neobrazovanim evet efenvijama sa platnog spiska još neobrazovanije vrhovne vlasti ofarbane u SNS boje.
foto: Stefana Savić 2011

Jedan mali trijumf umetnosti nad estradom, ako se bilo šta u ovoj zemlji- koja nije država, može nazvati trijumfom, trajaće koliko i masa drugih pobeda nad neobrazovanim evet efenvijama sa platnog spiska još neobrazovanije vrhovne vlasti ofarbane u SNS boje.

“Zahvaljujemo se na zdušnoj podršci, u ime većeg dela ansambla Beogradskog dramskog pozorišta”, skromno su saopštili pobednici, adresirajući to na Grad, medije i kolege, a nakon što su scenu Rade Marković u svom pozorištu sačuvali od nasrtaja estradnog kičeraja koji se nekad zvao Oskar popularnosti, a sada je, grandiozno, sebe podigao na nivo Balkan Awards, u zemlji u kojoj tvrdokorni zaštitnici srpskog jezika i pripadajuće mu ćirilice obrazovanje najčešće GAZE efektnijim izrazom “edukacija”. U zemlji, na brdovitom Balkanu, u kojoj lažni doktori, definitivno rade na dekonstrukciji školskog sistema (a i šta će im pismeni podanici?). U zemlji, rekosmo li, koja nije država, u kojoj ministar EDUKACIJE gazi po svojim kolegama (da li im je on uopšte kolega?), nipodaštavajući ih ukoliko ih je video na spisku onih koji podržavaju trenutni hit u većini gradova Srbije – proteste.

U zemlji SNiShodljivaca, jednom rečju.

Ali, da ponovimo i potsetimo, možda ćemo tako i zapamtiti. Dvadesetak članova glumačkog ansambla BDP zatražilo je da se scena ove pozorišne kuće ne koristi za estradne događaje, nakon objave na sajtu BDP da će Balkan Awards okupiti “najuspešnije iz kulturno-javnog života naše zemlje u predhodnoj godini – glumce, pevače, sportiste, umetnike, pisce, uspešne firme i kolektivie koji su obeležili prošlu godinu. Za ovih 20 godina postojanja prodefilovalo je puno značajnih i zaslužnih umetnika“.

Ocenjujući odluku uprave pozorišta da se prostor iznajmi organizatorima ove estradne manifestacije, kao poslovno lošu, potpisnici saopštenja konstatovali su da ona „obesmišljava postojanje pozorišta i njegovu misiju”, čime se izneverava pozorišna publika, uz ocenu da je u pitanju “manifestacija šunda, kiča i najgoreg ukusa kojoj nije mesto na sceni gradskog pozorišta”.

Saopštenje kojem je traženo otkazivanje događaja Balkan Awards potpisali su Ivan Tomić, Paulina Manov, Nataša Marković, Vesna Čipčić, Ljubinka Klarić, Andrej Šepetkovski, Slobodan Boda Ninković, Ivana Nikolić, Anja Alač, Jelisaveta Orašanin, Marko Živić, Milica Zarić, Vladan Milić, Slađana Vlajović, Sandra Bugarski, Milan Čučilović, Aleksandar Alač, Jadranka Selec, Jovo Maksić, Pavle Pekić i Lako Nikolić.

I, neverovatno, manifestacija planirana za 21. februar na sceni Rade Marković BDP – proterana je.

Ili možda nije?

Organizatori se roguše, prete tužbama, v.d. upravnika BDP Slobodan Ćustić ne vidi ništa loše u pokušaju da pozorište nešto zaradi… “Kad je o ovakvim stvarima reč, uvek se pojavi i to čuveno pitanje kako pozorište treba da zarađuje. Pa, ne mora na takav način”, misli, međutim, pozorišni reditelj Nebojša Bradić. “Glumci imaju pravo da izraze svoje mišljenje i brane svoju scenu. Postoje mnoge druge scene na kojima estrada može da nastupa, dok glumci imaju samo tu jednu, koja je za njih neka vrsta svetinje”.

Pesnik, izdavač i potpredsednik Srpskog PEN, Gojko Božović misli da je cela javna scena postala estrada. “Estrada je najpre zauzela politiku i medije, sad se preselila i u polje kulture. Protest glumaca BDP pokazuje da se nisu svi pomirili sa estradom kao jedinim oblikom života. Javni prostor ne sme se svoditi na estradu i nižerazredne oblike zabave”.

Tu se, valjda, negde, uklapa i spot za društvene mreže, o opoziciji i uličnim demonstracijama protiv Vučićeve vlasti, koji se ovih dana valja(o) u svim elektronskim formama, a više je nego očigledno plod SNiShodljivaca. Iskreno radovanje predsednika zemlje- koja nije država, na svako gledanje tog, po svim umetničkim, zanatskim i ljudskim parametrima, bezvrednog i uvredljivog (za ljudsku vrstu) spota, i njegovo ushićeno komentarisanje, bez skrivanja da je reč o njegovoj kreaciji (toliko od predsednika koji se u sve razume), dovodi nas do početne konstatacije o trajanju bilo kakve, smislene pobede. Ili, možda…

“Sadržinski, ovaj video klip je prazan i nemotivišući. Za ciljnu grupu pacova koja je počela da napušta brod, možda i funkcioniše još neko vreme. Za tvrde birače, apsolutno nije potreban, kao ni za one koji sigurno nisu njihovi birači. One koji se eventualno dvoume će sigurno oterati od sebe. Naprednjaci su izgubili momentum i pokazuju da više nisu ti koji diktiraju teme, već su prinuđeni da odgovaraju. U komunikacionom smislu, slabije i neinventivnije nego pre… Da li bi ih i to održalo na vlasti? Sigurno ne. Kad se pređe neka granica, nema nazad, a na ivici su. Samo napred”, komentarisao je ovaj spot Igor Avžner, stručnjak za komunikacije.

Klimoglavci su se povukli, kako to gordo zvuči, da bi prebrojali ranjene, i bez sumnje će ponovo napasti. Tačnije, već napadaju.

Zar vam cirkus sa vešalima ne liči na estradu?

(Autor je urednik u dnevnom listu Danas)

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here