• Aleksandar Živadinović, jedan od ponuđača na javnoj aukciji za kupovinu Niške televizije, pokrenuo je ovih dana postupak pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburu zbog „povrede prava na pravično suđenje“ u vezi sa tom privatizacijom
  • Nišku televiziju, čiji je osnivač bio Grad, na aukciji u oktobru 2015. kupio je konzorcijum koji čine Narodne novine, u vlasništvu niške porodice Radomirović, i Slađana Ostojić, direktorka i glodurka niške Televizije Zona plus, čiji je vlasnik sin Bratislava Gašića, aktuelnog direktora BIA i nekadašnjeg ministra odbrane i visokog funkcionera SNS-a
  • Živadinović je u postupcima pred domaćim pravosuđem bezuspešno tvrdio da je u procesu privatizacije NTV bilo “neregularnosti” jer su Agencija za privatizaciju i Ministarstvo privrede  vodili računa isključivo o poštovanju formalne zakonske procedure, a nisu proveravali tačnost izjave Vidosava Radomirovića da Narodne novine, kao deo “pobedničkog” konzorcijuma na aukciji, “nisu u potpunosti ili delimično finansirane iz javnih prihoda“
  • On je tvrdio da je Radomirovićeva izjava “lažna” i podnosio dokaze da su Narodne novine godinama unazad primale milionske iznose iz gradskog i opštinskih budžeta, a neposredno pred privatizaciju NTV-a, koja je kupljena za manje od deset miliona dinara, na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa  dobile 14,8 budžetskih dinara
  • Zakon o javnom informisanju i medijima ne dozvoljava da u privatizaciji medija učestvuju „pravna lica koja se u  celini ili delom finansiraju iz javnih prihoda“
  • Ustavni sud, Vrhovni kasacioni sud i Upravni sud su, međutim, stali na stanovište da Ministarstvo privrede „nije bilo dužno da proverava validnost, tačnost i istinitost podnetih izjava i ostale dokumentacije“, a da sredstva koja su Narodne novine dobijale iz budžeta ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda
  • Vlasnik Narodnih  novina Radomirović  je kazao da uplate budžetskog novca ovim novinama „ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda“ jer novine nisu budžetski korisnik, već medijska kuća koja je ta sredstva „zaradila“, pošto je za njih „pružala usluge u okviru svoje delatnosti“

Aleksandar Živadinović, jedan od ponuđača na javnoj aukciji za kupovinu Niške televizije (NTV), pokrenuo je ovih dana postupak pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburu zbog „povrede prava na pravično suđenje“ u vezi sa tom privatizacijom. Prema dostupnim podacima, ovo je prvi postupak pred sudom u Strazburu zbog sumnje u nezakonitosti tokom privatizacije medija u Srbiji.

Narodne novine samo od 2009. do 2012, i samo iz gradskog budžeta, dobile 49 miliona dinara

Nišku televiziju, čiji je osnivač bio Grad, u drugom krugu aukcije, organizovane u oktobru 2015, kupio je konzorcijum koji čine Narodne novine, u vlasništvu niške porodice Radomirović, koja je označava kao uređivački i finansijski bliska vlastima, i Slađana Ostojić, direktorka i glodurka niške Televizije Zona plus, čiji je vlasnik sin Bratislava Gašića, aktuelnog direktora Bezbednosno- informativne agencije (BIA) i nekadašnjeg ministra odbrane i visokog funkcionera Srpske napredne stranke (SNS).

Živadinović, koji je bio izvršni direktor u NTV-u, podneo je predstavku Evropskom sudu nakon što je tri i po godine bezuspešno pokušavao da dokaže “nezakonitosti” u privatizaciji NTV pred Ministarstvom privrede, Upravnim sudom, Vrhovnim kasacionim sudom i Ustavnim sudom Srbije. On se obratio i Osnovnom i Republičkom javnom tužilaštvu zbog sumnje da je direktor Narodnih novina Vidosav Radomirović “dao lažne podatke” u  izjavi da taj medij „nije u potpunosti ili delimično finansiran iz javnih prihoda“. Predstavku je uputio i Zaštitniku građana.

Bivši izvršni direktor NTV-a je u svim postupcima tvrdio da je u procesu privatizacije te kuće bilo “neregularnosti” jer su Agencija za privatizaciju, a kasnije i Ministarstvo provrede, vodili računa isključivo o poštovanju formalne zakonske procedure, a nisu proveravali tačnost ove Radomirovićeve izjave. Izjava je, inače, obavezna i daje se “pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošču”, pošto Zakon o javnom informisanju i medijima, Uredba o uslovima, postupku i načinu prodaje kapitala i imovine i Uputstvo za ponuđače ne dozvoljavaju da u privatizaciji medija učestvuju  „pravna lica koja se u  celini ili delom finansiraju iz javnih prihoda“.

Živadinović je podsećao, podnoseći dokaze, da su Narodne novine, kao ključna članica “pobedničkog” konzorcijuma, godinama unazad dobijale javni novac. Samo dva meseca pre “pobede” na aukciji, na kojoj je NTV kupljena za manje od deset miliona dinara, na gradskom konkursu za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa dobile su 14,8 “budžetskih” miliona. Zbog toga se u to vreme u delu javnosti mogla čuti ocena da je NTV  kupljena za račun privatnika novcem građana.

Prema Godišnjem izveštaju o vlasničkoj strukturi i kontroli medija Saveta za borbu protiv korupcije, objavljenom 2015, ove novine su i ranije primale milionske iznose iz gradskog i opštinskih budžeta, o čemu govore podaci Uprave za trezor od 2009, pa nadalje. U izveštaju se, između ostalog, pominje da su one, samo u periodu od 2009. do 2012. godine, i samo iz gradskog budžeta, inkasirale 49 miliona dinara.

Sekretar NUNS-a Svetozar Raković: privatnici su kupovali medije novcem građana, a posle ih pretvarali u propagandno sredstvo vlasti i Vućića

– Privatizacija NTV bila je nezakonita i diskriminatorska. Ovu televiziju su, praktično, novcem građana kupili privatnici bliski vlastima na čelu sa SNS-om. NTV je mala televizija u odnosu na nacionalne emitere, ali ona u dobroj meri ilustruje model po kojem su mediji privatizovani, kako bi radili u korist vlasti ili bili uništeni- kaže Živadinović, dodajući da “očekuje da sud u Strazburu odluči pravično i nepristrasno“, pošto pred sudovima u Srbiji nije uspeo da “istera pravdu”.

Svetozar Raković, generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), ocenjuje za naš list da je dobro da se neko odlučio da se povodom privatizacije medija obrati Evropskom sudu, nakon sto je domaće pravosudje zakazalo. Slučaj privatizacije NTV je “samo jedan od skandalozno sprovedenih prodaja državnih medija”.

– Podsetiću da je i  famozni kruševački biznismen Radoica Milosavljević kupovao medije, pre svega regionalne televizije, koje je plaćao budžetskim novcem dobijenim na konkursima za medijske projekte. Mediji su, dakle, kupovani za račun privatnih lica, a plaćani novcem gradjana. Tako je ceo postupak privatizacije zapravo jedna velika prevara koju su  aminovale nadležne državne insitucije. Zašto se tako radilo? O tome najbolje govori to što su svi ti mediji odmah nakon privatizacije postali propagandna sredstva vlasti, odnosno SNS-a i njenog lidera Aleksandra Vučica- kaže Raković. 

Ministarstvo kulture i informisanja: privatni mediji koji dobiju novac građana na medijskim konkursima mogu posle toga da kupuju druge medije

Ustavni sud, Vrhovni kasacioni sud i Upravni sud su, međutim, stali na stanovište da Ministarstvo privrede „nije bilo dužno da proverava validnost, tačnost i istinitost podnetih izjava i ostale dokumentacije“, a da sredstva koja su Narodne novine dobijale iz budžeta, kako su naveli, ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda. Osnovno javno tužilaštvo je zaključilo da u Radomirovićevoj izjavi nema elemenata krivičnog dela.

Ministarstvo kulture i informisanja je u svom mišljenju  ocenilo da izdavači medija koji dobijaju sredstva iz budžeta po osnovu konkursa za sufinansiranje javnog interesa u medijima „mogu biti kupci u postupku privatizacije, pod uslovom da nisu osnovani od strane Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave“.

 Vlasnik  Narodnih  novina  Radomirović  je, takođe, za pojedine medije negirao bilo kakve neregilarnosti u postupku privatizacije. On je ocenio da sve te uplate budžetskog novca ovim novinama „ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda“ jer one nisu budžetski korisnik. Prema njegovim rečima, ova medijska kuća je ta sredstva „zaradila“ jer je za njih „pružala usluge u okviru svoje delatnosti“. Narodne novine, koje su bile u svojini Grada, privatizovane su 2006. godine.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here