• Prekršajni sud u Nišu kaznio je nišku Gradsku toplanu sa više od pola miliona dinara zato što nije zaključila pojedinačne ugovore o snabdevanju toplotnom energijom i ceni usluga sa korisnicima grejanja, što su toplane u Srbiji bile dužne da urade do 31. decembra 2016. godine
  • Pozivamo sve građane  u Srbiji koji misle da na ovaj način treba da pokažu svojim toplanama da moraju da poštuju zakone da pokrenu prekršajne postupke, kaže Đokica Jovanović, član Upravnog odbora UPSS-a
  • Jovanović ocenjuje da je poseban problem što je niška Toplana ponudila građanima na potpisivanje tipski ugovor u čijem sastavljanju oni nisu ni na koji način učestvovali, a što se na taj- monopolistički i bahati način, ponašaju i druga javna preduzeća
  • Direktor Gradske toplane Niš Predrag Milačić kaže da to preduzeće upravo priprema žalbu na ovu presudu, koja između ostalog „ima i puno materijalnih netačnosti“, i uveren je da će ona „pasti“
  • On tvrdi da Gradska toplana sa korisnicima zaključuje pojedinačne ugovore „još od marta 2016. godine“, odnosno pre propisanog zakonskog roka
  • Prema podacima Gradskle toplane, do sada je u Nišu ovakve pojedinačne ugovore zaključio samo 801 korisnik daljinskog grejanja, na čiji je sistem priključeno oko 28.280 domaćinstava i 2.110 poslovni objekat

Prekršajni sud u Nišu kaznio je nišku Gradsku toplanu sa više od pola miliona dinara zato što nije zaključila pojedinačne ugovore o snabdevanju toplotnom energijom i ceni usluga sa korisnicima grejanja, što su, inače, toplane u Srbiji bile dužne da urade do 31. decembra 2016. godine.

Prema navodima Udruženog pokreta slobodnih stanara (UPSS), koji je pokrenuo ovaj prekršajni postupak početkom prošle godine, reč je o prvoj presudi te vrste u Srbiji, u kojoj, po dostupnim podacima, veliki broj korisnika daljinskog grejanja još uvek nema zaključene ugovore ove vrste.

Bivši v.d. direktora Toplane: UPSS podnošenjem prekršajne prijave „skuplja političke poene“

U prvostepenoj presudi Prekršajnog suda Gradska toplana Niš kažnjena je sa 500.000 dinara, a tadašnji v.d. direktora ovog javnog komunalnog preduzeća Zoran Stojanović sa 20.000 dinara.

U obrazloženju se navodi da je sud „nepobitno utvrdio“ da Gradska toplana do 1. januara 2017. godine nije zaključila ovakve pojedinačne ugovore, a po članovima 360 i 361 Zakona o energetici bila je dužna da to učini, i to sa svim korisnicima a ne samo novopriključenim. Zbog toga je sud „na nesumnjiv način stekao uverenje o opravdanosti zahteva za pokretanje postupka“ i  utvrdio da „u radnji okrivljenih ima obeležja prekršaja“.

Zastupnik UPSS-a je tokom postupka naveo da su korisnici daljinskog grejanja bez sklopljenih ugovora evidentno oštećeni jer im je onemogućeno osnovno pravo da se izjasne o tome da li žele ili ne takvu uslugu. Oni su oštećeni i jer „nisu u mogućnosti da saznaju na koji način se utvrđuje obračun cena i način isporuke toplotne energije“. Oštećeni su i jer im „treće lice“, JKP „Objedinjena naplata“, na ime fakturisanja, a bez njihove saglasnosti, uvećava svaki račun za daljinsko grejanje za četiri odsto.

Prekršajni sud nije uvažio kao validne argumente koje su tokom postupka izneli  predstavnici  Gradske toplane, a pre svega njihovu ocenu da se zakonska obaveza zaključivanja ovakvih ugovora „odnosi samo na nove kupce“. Predstavnici Toplane su naveli i da gradska Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj nije u roku dostavila model  ugovora o snabdevanju toplotnom energijom, što je bila njena obaveza. Uprkos tome, Gradska toplana je „počela da zaključuje ugovore prema modelu koji je sama izradila sa novopriključenim korisnicima“, naveli su oni.

V.d. direktora Stojanović je pred sudom kazao da UPSS nema aktivnu legitimaciju za pokretanje spora jer ne može da predstavlja korisnike daljinskog grejanja. On je pri tom ocenio da to udruženje, koje se, kako je rekao, „politički deklarisalo“, na ovaj način „prikuplja jeftine političke poene“.

UPSS: Na ovakav monopolistički i bahat način ponašaju se i druga javna preduzeća

– Ovakva presuda je presedan jer niko u Srbiji do sada nije tražio zaštitu prava potrošača ove vrste. Pošto je Zakon jasan i precizan, sud nije mogao da donese drugačiju presudu- iako je postupak trajao predugo, pa smo pokazali da je borba „protiv sistema“, a za zaštitu komunalnih prava građana moguća- kaže Đokica Jovanović, član Upravnog odbora UPSS-a.

On poziva sve građane  u Srbiji koji misle da na ovaj način treba da pokažu svojim toplanama da moraju da poštuju zakone da pokrenu prekršajne postupke.

Jovanović ocenjuje da je poseban problem što je niška Toplana ponudila građanima na potpisivanje tipski ugovor, koji je sama sastavila, a pri tom ga objavila na „prilično nevidljivom“ mestu na svom sajtu.

– Ne može  Toplana sama da sastavi dokument, u potpunosti odredi njegovu sadržinu, „odreže“ cenu usluge, a sve to bez ikakve javne rasprave ili konsultacija sa građanima, koje samo zove da ga potpišu. Takav dokument je jednostrana odluka Toplane, a ne ugovor koji uvek sastavljaju dve strane- kaže Jovanović.

On dodaje da je problem utoliko veći što se na taj- monpolistički i bahati način, ponašaju i druga javna i javno- komunalna preduzeća.

Aktuelni direktor Gradske toplane Predrag Milačić, pak, najavljuje žalbu  na ovu presudu za koju kaže da ima „ima puno materijalnih netačnosti i drugih  propusta“. On je uveren da će presuda „pasti“.

– Mi pojedinačne ugovore sa korisnicima zaključujemo još od marta 2016. godine, dakle pre zakonskog roka u kojem smo bili obavezni da to činimo. Reč je o tipskim ugovorima, koji se uglavnom koriste u praksi poslovanja javnih preduzeća, a koji su i pre zakonskog roka objavljivani na sajtu Gradske toplane. Korisnici su, takođe, preko računa za daljinsko grejanje mesecima pozivani da ih sa nama zaključe- kaže Milačić.

On dodaje da je „tačno da Zakon o energetici nalaže zaključenje ovakvih ugovora“, ali da ti ugovori „ni na koji način ne menjaju status korisnika daljinskog grejanja“. Korisnici „nisu ni u plusu ni u minisu“ ukoliko zaključe te ugovore, pošto im ne sleduje nikakva privilegija ako ih zaključe, niti kazna ako ih nemaju, kaže on.

Prema podacima Gradskle toplane, u Nišu je do sada pojedinačne ugovore o snabdevanju toplotnom energijom zaključio 801 korisnik daljinskog grejanja. Na sistem daljinskog grejanja u tom gradu priključeno je, inače, oko 28.280 domaćinstava i 2.110 objekata poslovnog prostora.


I MINISTARSTVO UPOZORAVALO TOPLANE 

Ministarstvo energetike je još u julu 2016. godine uputilo cirkularno obaveštenje svim gradovima i opštinama u Srbiji da su toplane dužne da do kraja godine zaključe pojedinačne ugovore sa korisnicima, te zatražilo informaciju da li su ti ugovori zaključeni.

U dopisu je navedeno i da su lokalne samouprave dužne da donesu ili usklade sve propise sa ovim zakonom, uz „pretnju“ da će „pokrenuti odgovarajući postupak pred Vladom Srbije u kojem će zahtevati poništaj akata koji nisu u skladu sa Zakonom o energetici“.

Prema dostupnim podacima, u to vreme nijedna toplana u Srbiji nije zaključila pojedinačne ugovore sa građanima

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here