• Gradski zvaničnici još nisu saopštili kada će biti zaključen ugovor između Vlade Srbije i Grada Niša o besplatnom ustupanju Aerodroma „Konstantin Veliki“ državi, kao ni da li će taj ugovor sadržati obaveze Vlade prema Gradu i Aerodromu
  • U zaključku Vlade Srbije, u kojem se preporučuje besplatno ustupanje, navodi se da Vlada ima „eventualne“ obaveze prema Gradu i Aerodromu
  • Resorna ministarka Zorana Mihajlović usmeno je najavljivala da će država po besplatnom preuzimanju Niškog aerodroma „uložiti deset miliona evra“ u njegov razvoj, opremu i bezbednost, što će doprineti „povećanju broja putnika i uvođenju novih linija“
  • Član Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ Miloš Bošković kaže da ne veruje da će u budućem ugovoru između Vlade i Grada uopšte biti navedene bilo kakve obaveze države prema Nišu i Aerodromu, a da se „poltroni iz Grada na to neće žaliti“
  • U Inicijativi upozoravaju da to može da znači da država neće preuzeti čak ni obavezu Grada da isplati aerodromsko zemljište Ministarstvu odbrane, koju su republička i gradska vlast predstavljala kao najveće „breme“ zbog kojeg Aerodrom treba predati državi

Gradski zvaničnici još nisu saopštili kada će biti zaključen ugovor između Vlade Republike Srbije i Grada Niša o besplatnom ustupanju Aerodroma „Konstantin Veliki“ državi, kao ni da li će taj ugovor sadržati obaveze Vlade prema Gradu i Aerodromu. U Zaključku Vlade, kojim je „preporučeno“ besplatno ustupanje Niškog aerodroma državi, njene obaveze prema Gradu Nišu i Aerodromu označene su kao „eventualne“.

Prema dostupnim informacijama, ne postoji nijedan dokument u kojem se precizno definišu obaveze Republike prema Aerodromu “Konstantin Veliki”, posebno ne one u pogledu investiranja, kao ni njene obaveze prema Gradu, naročito ne one u vezi sa isplatom „aerodromskog“ zemljišta koji je grad dobio od Ministarstva odbrane 2009. godine.

Odluku o besplatnom ustupanju imovine, osnivačkih prava i udela Niškog Aerodroma Republici donela je Skupština grada Niša 22. juna ove godine. Odluka je doneta na predlog Gradskog veća, koji je usvojen 30. marta ove godine, samo dan nakon što je Vlada to preporučila u svom zaključku.

foto: Medijska kutija

Gradonačelnik Niša: „Ne morate da verujete….“

Gradonačelnik Niša Darko Bulatović i drugi pripadnici vladajuće koalicije predvođene Srpskom naprednom strankom (SNS) na sednici Skupštine grada nisu konkretno odgovorili na pitanja opozicionih odbornika da li postoje bilo kakve pisane garancije će Republika prihvatiti dosadašnje obaveze Aerodroma i Grada, te realizovati svoja obećanja o ulaganjima, koja su bila isključivo usmena.

– Niste verovali da će u Niš stići brojni investitori, da će se nezaposlenost smanjiti, da će biti izgrađen Klinički centar…, a sve to se dogodilo. Ne morate ni sada da verujete da će država ulagati u razvoj Aerodroma, pa će se to sigurno dogoditi- glasio je Bulatovićev odgovor na ovakva pitanja.

Bulatović je i ovih dana odbio da odgovori na novinarska pitanja da li se već znaju obaveze Republike prema Gradu i Aerodromu i hoće li one biti unete u budući ugovor.

I republički zvaničnici do sada su davali isključivo usmena obećanja o ulaganjima u Aerodrom i Grad.  Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović više puta je kazala da će država po besplatnom preuzimanju Niškog aerodroma “nastaviti da ulaže velika novčana sredstva u njegov razvoj, opremu i bezbednost“, što će doprineti „povećanju broja putnika i uvođenju novih linija“.

Mihajlović je kazala da će Vlada „uložiti deset miliona evra“ , pre svega u novi toranj, infrastruktru i bezbednost. Dodala je da će na Aerodromu “ostati zaposleni, broj linija i cene aerodromskih usluga”.

Ona, kao i drugi državni i gradski zvaničnici su u javnom istupanjima tvrdili da besplatno preuzimanje Aerodroma od strane države “omogućava“ i oslobađanje Grada ugovorne obaveze prema Ministarstvu odbrane da isplati oko 60 miliona evra za dobijanje zemljišta ukupne površine 157 hektara koju je Grad do sada „izvršio sa manje od jedan odsto“. Ovaj ugovor je zaključen 2009., a ugovorna obaveza Grada oročena je na 2020. godinu.

A ko je „budući aerodromski operater“?

Ipak, u zaključku Vlade Srbije u kojem je preporučeno da Gradsko veće i Skupština grada Niša pripreme odluke o besplatnom ustupanju Aerodroma Republici, navedene su samo obaveze Grada i Aerodroma prema Republici, ali ne i obaveze Republike prema Gradu i Aerodromu, koje su iskljulivo „eventualne“.

– Preporučuje se Gradu Nišu da pripremi pregled svih obaveza koje bi Republika Srbija eventualno preuzela po prenosu prava svojine, a koje proističu iz Ugovora o prenosu vlasništva civilnog dela kompleksa Aerodroma „Konstantin Veliki“, između Ministarstva odbrane i Grada Niša…- navodi se u zaključku Vlade.

U njemu se takođe „preporučuje Gradu Nišu i Javnom preduzeću ’Aerodrom Niš’ da pripremi i odgovarajuca akta za prenos svih ugovornih obaveza tog javnog preduzeća, koje se odnose na njegovo poslovanje iz delokruga obavljanja poslova aerodromskog operatera, radi eventualnog prenosa dela ili svih obaveza na budućeg aerodromskog operatera“.

U zaključku Vlade se ne navodi naziv  „budućeg aerodromskog operatera“ na kojeg će biti preneta prava i „eventualne“ obaveze Niškog aerodroma. Dok na ovom aerodromu pretpostavljaju da je reć o Vladinom preduzeću „Aerodromi Srbija“, opozicija i Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ ukazuju da je reč o ozbiljnom propustu, zbog čega će, kako su najavili, pokrenuti postupak pred Upravnim sudom.

Koncesionar Beogradskog aerodroma pred Evropskom komisijom

Miloš Bošković, član Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, kaže da ne veruje da će u budućem ugovoru između Vlade i Grada biti navedene precizne obaveze države prema Nišu i Aerodromu.

foto: Vesna Torović

–  Da su to planirali, oni bi stalno govorili o tome, ističući to kao izuzetno važan argument zašto Aerodrom treba pokloniti državi, a to nisu činili. Vladi ide u prilog da nema neke obaveze ni prema Gradu ni prema Aerodromu, i ona će to verovatno isposlovati, pošto se poltroni iz Grada na to sigurno neće žaliti- kaže Bošković za Medijsku kutiju.

U Inicijativi upozoravaju da to znači da država možda neće preuzeti ni obavezu isplate aerodromskog zemljišta Ministarstvu odbrane, koju su republička i gradska vlast predstavljala kao najveće breme, koje Niš ne može da iznese, a zbog kojeg AErodrom treba predati državi.

Inicijativa je, inače, nakon predloga Gradskog veća o besplatnom ustupanju Aerodroma organizovala građanske proteste, posle kojih se na sednicu Skupštine grada  čekalo bezmalo 90 dana, zbog čega je Nišu potencijalno zapretila prinudna uprava.

Na protestima je izražena sumnja da država „pošto- poto i na brzinu“ želi da preuzme upravljačku kontrolu nad Niškim aerodrom kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla“, francuske kompanije Vansi erport.

Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska saobraćaja Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ su da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona putnika.

Incijativa je istovremeno uputila žalbu Direktoratu za konkurentnost pri Evropskoj komisiji, smatrajući da je takvim limitiranjem ozbiljno narušena konkurentnost Niškog i drugih aerodroma u Srbiji u odnosu na koncesionara Beogradskog aerodroma.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here