• Gubici aerodroma „Konstantin Veliki“ za 2018. godinu u iznosu od najmanje 13,3 miliona dinara rezultat su republičkog upravljanja, pošto su u najvećoj meri nastali nakon što ga je u avgustu prošle godine Republika besplatno preuzela od Grada Niša, saopštila je danas Nacionalna koalicija za decentralizaciju, pozivajući se na  zvanična dokumentata koja je dobila od ovog aerodroma po Zakonu o pristupu informacijama od javnog značaja
  • U NKD su, pozivajući se na dostavljena zvanična dokumenta, negirali tvrdnju aktuelnog direktora aerodroma Dušana Kneževića da je ta vazdušna luka prilikom preuzimanja od strane Republike imala gubitak od 17 miliona dinara
  • U ovoj nevladinoj organizaciji NKD su kazali da bi „najbolje“ bilo da finansijsko poslovanje Aerodroma Niš za 2018. godinu proveri DRI u vanrednoj finansijskoj kontroli
  • Rukovodstvo niškog aerodroma je nedavno saopštilo da je ta vazdušna luka u 2018. godini zabeležila gubitak od 13,3 miliona dinara, ali je naglasilo da je dug napravljen “pre nego što ga je Republika preuzela”
foto: Vesna Torović

Gubici aerodroma „Konstantin Veliki“ za 2018. godinu u iznosu od najmanje 13,3 miliona dinara rezultat su republičkog upravljanja, pošto su u najvećoj meri nastali nakon što ga je u avgustu prošle godine Republika besplatno preuzela od Grada Niša, saopštila je danas Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD), pozivajući se na  zvanična dokumentata koja je dobila od ovog aerodroma po Zakonu o pristupu informacijama od javnog značaja.

– Finansijski bilans na kraju trećeg kvartala prošle godine (kada je aerodromom „Konstantin Veliki“ upravljao Grad Niš kao njegov vlasnik, p.a.) pokazuje da je on krajem septembra 2018. godine zabeležio gubitak u iznosu od oko 1,1 milion dinara. Taj gubitak se od tada do kraja godine povećao na 13,3 miliona dinara. Drugim rečima, od ukupnog prošlogodišnjeg gubitka u iznosu od 13,3 miliona dinara čak 83 odsto je nastalo u periodu od oktobra do decembra kada je Aerodromom upravljala Republika- naveli su u NKD.

U ovoj nevladinoj organizaciji su, pozivajući se na dostavljena zvanična dokumenta, negirali tvrdnju aktuelnog direktora aerodroma Dušana Kneževića da je ta vazdušna luka prilikom preuzimanja od strane Republike imala gubitak od 17 miliona dinara.

Oni su kazali da je revizorski izveštaj preduzeća za reviziju „MC Global Audit“, koje je monitorisalo finansijsko poslovanje aerodroma u 2018. godini, a koji im je takođe dostavljen, otvorio i pitanje da li je ukupan gubitak na kraju 2018. godine „ možda iznosi i više od 20 miliona“.

– Aerodrom Niš se u odgovoru NKD-u poziva na nalaze iz tog revizorskog izveštaja u vezi sa „pogrešnim proknjiženjem“ dve uplate Grada u ukupnom iznosu od oko 9,5 miliona dinara, koje su u knjiženju tretirane kao prihod od gradskih subvencija, iako one to nisu bile, pošto nisu namenjene za pokriće tekućih troškova već za investicije u građevinske objekte. Čak i da se svih tih 9,5 miliona dinara doista tretiraju kao gubitak Aerodroma u prva dva kvartala- što inače nije ispravno sa knjigovodstvenog aspekta, opet se ne dolazi do navodnog gubitka „od 17 miliona dinara koje je ostavilo prethodno rukovodstvo“. Ali se pri tom otvara mogućnost da bi iznos od 9,5 miliona dinara, ukoliko se računa kao odsustvo prihoda, odnosno gubitak, mogao da poveća zvanično utvrđeni gubitak aerodroma od 13,3 miliona na više od 20 miliona- objašnjavaju u ovoj organizaciji.

U NKD kažu da bi „najbolje“ bilo da finansijsko poslovanje Aerodroma Niš za 2018. godinu proveri Državna revizorska institucija (DRI) u vanrednoj finansijskoj kontroli. Oni dodaju da su spremni da DRI dostave sva relevantna dokumenta kojima raspolažu.

Rukovodstvo niškog aerodroma je nedavno saopštilo da je ta vazdušna luka u 2018. godini zabeležila gubitak od 13,3 miliona dinara, ali je naglasilo da je dug napravljen “pre nego što ga je Republika preuzela”.

Aerodrom je, takođe, potvrdio da je u prvih pet meseci ove godine imao 6,37 odsto manje putnika nego u istom periodu prošle, ali je dodao da, zahvaljujući državnom uvođenju 12 linija od javnog značaja, na kojima od sredine jula ove godine lete avioni nacionalne kompanije “Er Srbija”, sada ima 11 odsto više putnika nego u istom periodu prošle godine.”Er Srbiji” se za te linije iz budžeta Srbije po osnovu subvencija u naredne tri godine godišnje isplaćuje po pet miliona evra godišnje.


ZAŠTO JE (MOŽDA) AERODROM PREUZET?

Vlasništvo i upravljanje nad niškim aerodromom je početkom avgusta prošle godine, ugovorom koji su potposali ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović i gradonačelnik Niša Darko Bulatović, prebačeno sa Grada Niša na Republiku. Prethodno su takvu odluku, odnosno predlog odluke, doneli Skupština grada, odnosno Gradsko veće, nakon što je Vlada Srbije u svom Zaključku to “preporučila”.

Aerodrom”Konstantin Veliki”  je počeo da beleži poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zainteresovale lou kost kompanije “Viz er” i “Rajaner”, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo izuzetno niskim cenama avionskih karata do evropskih destinacija, koje su iznosile i samo deset evra.Ovakva poslovna politika bila je jedan od ključnih razloga da aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1335 putnika, već 2018. godine uknjiži 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.

Na prošlogodišnjim građanskim protestima koje je organizovala neformalna Inicijativa “Ne damo niški aerodrom”, zbog namere države da “preotme” tu vazdušnu luku,  izražena je sumnja da se to čini da bi se izašlo u susret poslovnim interesima koncesionara beogradskog aerodroma “Nikola Tesla”, francuske kompanije Vansi erport. Predsednik Srbije Aleksandatr Vučić,  ministarka Mihajlović i njen državni sekretar Zoran Ilić indirektno ili direktno priznali su da je u koncesionom ugovoru predviđena mogućnost da država Srbija plaća penale ukoliko  pre nego što “Nikola Tesla” zabeleži 12 miliona putnika godišnje aerodromi u radijusu od 250 kilometara od Beograda, u kojem se nalazi i “Konstantin Veliki”, imaju više od po milion putnika godišnje.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here