• Ukoliko televizija Kopernikus dobije nacionalnu frekfenciju, za koju je konkurisala, braća Srđan i Zvezdan Milovanović biće vlasnici tri od pet nacionalnih televizija u Srbiji- Kopernikusa, Prve i O2
  • Televizija Kopernikus Cable Network je konkurisala, konkurs je u toku, a kad uđeš u trku, ti očekuješ da pobediš, kazao je ovih dana vlasnik te televizije Zvezdan Milovanović
  • REM će uskoro odlučivati da li će dozvolu za dodelu nacionalne frekvencije dobiti Kopernikus Cable Network ili Studio B, nakon što su prethodno od trke za takvu frekfenciju naprasno odustale BK Telekom i privredno društvo „LTR“
  • Srđan Milovanović je početkom prošlog meseca za više od 195 miliona evra prodao Kopernikus tehnology kompaniji Telekom, čiji je većinski vlasnik država, a početkom ovog meseca započeo kupovinu privatne Antena grupe, u kojoj su TV Prva i O2, za oko 180 miliona evra
  • Prema podacima APR-a, članovi porodice Bratislava Gašića, direktora BIA i bivšeg funkcionera SNS-a, imaju tri televizije, jednu firmu za proizvodnju televizijskog programa i dve reklamne agencije
  • Članovi niške porodice Radomirović, po dostupnim podacima, vlasnici su ili suvlasnici najmanje osam medija u Nišu i na jugu Srbije
foto: Andy Leung HK

Ukoliko televizija Kopernikus dobije nacionalnu frekfenciju, za koju je konkurisala, braća Srđan i Zvezdan Milovanović biće vlasnici čak tri od pet nacionalnih televizija u Srbiji- Kopernikusa, Prve i O2.

Finansijske transakcije vezane za ove televizije još su jedan prilog za ocenu dela javnosti da mediji mogu biti unosan porodični biznis čak i na siromašnom jugu Srbije, ukoliko su njihovi vlasnici „bliski“ aktuelnoj vlasti, a pre svega  Srpskoj naprednoj stranci (SNS). Pre Milovanovića, to su „dokazale“ i porodice Gašić i Radomirović.

Konkurencija Kopernikusu i Studiju B odustala u poslednjem trenutku

Savet Regulatornog tela za elektronske medije (REM) uskoro će odlučivati da li će dozvolu za dodelu nacionalne frekvencije dobiti Kopernikus Cable Network ili Studio B, iako su se na konkurs prijavile četiri televizije, saopštilo je u oktobru Udruženje novinara Srbije (UNS).

Privredno društvo „LTR“ i RTV „BK Telekom“ nisu više kandidati za dodelu nacionalne frekvencije.

Glavni i odgovorni urednik BK TV Miodrag Popov objasnio je da su četvorica zaposlenih na ovoj televiziji dobili otkaz, a da je odlukom da oni budu otpušteni BK TV „praktično izbačen iz igre“ za dodelu nacionalne frekvencije.

U Pravilniku REM-a za izdavanje dozvola navodi se, naime, da je za ispunjenje minimalnih kadrovskih uslova za pružanje televizijskog emitovanja „potrebno 15 lica koja učestvuju u stvaranju programa…“,  što znači da BK TV ne ispunjava ovaj uslov.

Osim BK TV, predstavnici privrednog društa „LTR“ mediji i komunikacije d.o.o. iz Beograda „nisu pristupili sednici Saveta Regulatora radi obavljanja javnog razgovara“, rečeno je UNS-u u REM-u.

– Dana 14. 09. 2018. godine „LTR“ mediji i komunikacije d.o.o. Beograd dopisom je obavestio Savet Regulatora da odustaje od učestvovanja u daljim fazama postupka Javnog konkursa- rekli su u REM-u.

Inače, iza ovog privrednog društva, kako su mediji pisali, stoji nemačka medijska kuća RTL, koja je i 2006. godine učestvovala na konkursu REM-a za dodelu nacionalne frekvencije.

Savet za borbu protiv korupcije: Uređivačka i finansijska bliskost Kopernikusa sa SNS-om

Među poznavaocima medijskih prilika može se čuti da je „trka“ između Kopernikus Cable Network televizije i Studija B „prilično oštra“, pošto su oba medija bliska vlasti koju predvodi SNS.

Vlasnik TV Kopernikus Zvezdan Milovanović, koji je i poverenik SNS-a za Niš, ne gubi bi nadu u „pobedu“.

– Televizija Kopernikus Cable Network je konkurisala, konkurs je u toku, a kad uđeš u trku, ti očekuješ da pobediš. I to nema nikakve veze sa nedavnom kupovinom TV Prva i TV 02, što je inače pitanje za mog brata- rekao je on na poslednjoj konferenciji za novinare SNS-a u Nišu.

U delu javnosti, kao i medijskih, nevladinih i antikorupcijskih organizacija, može se čuti ocena da se Kopernikus „preporučio“ vlastima za dobijanje frekfencije svojom vlasničkom, finansijskom i uređivačkom „bliskošću“ sa njom.

Na takvu okolnost ukazao je i Savet za borbu protiv korupcije u jednom od svojih izveštaja, Godišnjem izveštaju o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji iz 2015. godine.

– Ova televizija se smatra bliskom Srpskoj naprednoj stranci od kada je njen program Kopernikus Svet plus 3 tokom zborne kampanje 2011/2012. zakupila ta stranka preko firme „Sens marketing d.o.o“. Na TV Kopernikus autorsku emisiju ima narodni poslanik i funkcioner SNS-a Vladimir Đukanović. Tatjana Vidojević, funkcioner SNS-a i bivši medijski savetnik ministra kulture, bila je glavni i odgovorni urednik televizije Kopernikus Svet plus info- navodi se između ostalog u izveštaju Saveta.

Televizija Kopernikus Cable Network  je započlela emitovanje programa na teritoriji grada Niša 2009. godine, a dozvolu za kablovsko emitovanje na nacionalnom nivou ima od 2011.

„TV Kopernikus je neutralan i objektivan medij“

Srđan Milovanović je, pak, negirao da je televizija njegovog brata uređivački bliska aktuelnoj vlasti.

– Kopernikus je  neutralan i objektivan medij, na kojem svako ima prostor da iskaže svoje mišljenje- rekao  je ovih dana u intervjuu dnevnom listu Danas.

Neposredno pre toga, početkom prošlog meseca, on je za više od 195 miliona evra prodao Kopernikus tehnology kompaniji Telekom, čiji je većinski vlasnik država, a početkom ovog meseca započeo kupovinu privatne Antena grupe, u kojoj su TV Prva i O2, za oko 180 miliona evra, preko of- šor kompanije na Kipru.

NUNS i NDNV  su ocenili da je takva transakcija „unapred smišljeni mehanizam da SNS postane vlasnik TV Prva i O2“ i da „predstavlja jednu od najvećih medijskih, političkih i ekonomskih afera u Srbiji“.

„Dosta je bilo“ je pozvala Tužilaštvo za organizovani kriminal da sprovede istragu kako bi hitno procesuiralo odgovorne za štetu nanetu građanima, koji su „opljačkani za skoro 200 miliona evra“.

Predsednik Srbije i SNS-a Aleksandar Vučić je, pak, podržao kupovinu Kopernikus kablovske mreže od strane Telekoma, koji je, kako je rekao, na taj način počeo da se takmiči sa kablovskim operaterom SBB-om, koji vode Dragan Šolak i Dragan Đilas.

Prema njegovoj oceni, Šolak i Đilas su „svojim apsolutnim monopolom uzimanja novca u medijskom prostoru pokušavali da razaraju Telekom“.

– A što je Telekom kupio tu mrežu? Zato da SBB ne bi imao sve, da bi Telekom vredeo više. Njihova dužnost je da uvećavaju vrednost- kazao je Vučić, koji ne vidi ništa sporno ni u činjenici da suvlasnik Kopernikus kablovske mreže Srđan Milovanović, odmah nakon što je tu mrežu kupio državni Telekom, preko svoje of- šor kompanije kupuje TV Prva i O2.

U rešenju Komisije za zaštitu konkurencije, kojim se Telekomu odobrava transakcija, demantovani su podaci da Kopernikus kablovska mreža ima 200.000 korisnika, kako je Telekom saopštio pri kupovini, naveo je Istonomer. Prema pisanju tog portala, Kopernikus ima samo  39.741 korisnika, tako da je Telekom platio ovom kablovskom operatoru 4.900 evra po korisniku, a ne 1.000 evra, kako se tvrdilo.

Srđan Milovanović „misli“ da ni njegov brat „nikada nije upoznao“ Vučića, iako je funkcioner SNS-a

foto: printscreen youtube

– To nije tačno. Kopernikus je imao 150.000 korisnika i prodat je po manjoj ceni nego što je vredeo. Ne znam odakle su ti podaci o broju korisnika izvučeni, možda od pre dve, tri godine, ali danas stvari stoje drugačije. Sa Telekomom sam imao duge i iscrpne pregovore o prodaji. Trajali su više od šest meseci- rekao je Srđan Milovanović za Danas.

On je dodao da SBB drži više od 50 odsto tržišta u Srbiji, a pritom „ne posluje profesionalno“, jer „ucenjuje manje operatere“.

– Ukoliko neko želi da kupi Sport klub, oni ga uslovljavaju da mora da uzme i N1. Da sam vlast, bio bih znatno rigorozniji prema njima- rekao je Milovanović.

On je, ipak, dodao da nije kupio TV Prva i O2 da se Đilasov i Šolakov „medijski monopol“ ne bi širio, jer je, kako je kazao, on „biznismen, čiji je jedini interes- profit“.

– Nemam veze sa politikom. Nikada nisam bio član ni jedne stranke, niti ću biti. Vučića u životu nisam upoznao, možda smo se videli na nekim prijemima, ali nismo ni u kakvoj komunikaciji- kazao je.

On je dodao da „misli da Vučića nikada nije upoznao“ ni njegov brat, uprkos tome što je funkcioner SNS-a.

Sukob interesa, zloupotrebe i protekcionizam za Gašićeve i Radomirovićeve medije?

Finansijske transakcije vezane za medije porodice Bratislava Gašića, aktuelnog direktora Bezbednosno informativne agencije (BIA) i bivšeg funkcionera SNS, još su manje poznate javnosti nego one koje su „uknjižili“ pojedini članovi „kuće“ Milovanović.

foto: MOD

Mediji članova porodice Gašić pojavljivali su se u javnosti zbog sumnje da je prilikom dodele budžetskog novca grada Kruševca tom medijima, tokom 2012, 2013. i 2014. godine, kada je Bratislav bio gradonačelnik, on bio u sukobu interesa.

Prema istraživanju BIRN-a i CINS-a, gradski novac u milionskim iznosima u to vreme odlazio je firmi ADD Production, u vlasništvu njegove supruge i BNZ-Higijenic, čiji je suvlasnik njegov sin.

Gašići, po podacima Agencije za privredne registre (APR), imaju dve reklamne agencije, jednu firmu za proizvodnju televizijskog programa i tri televizije.

Bratislav Gašić je preko preduzeća Saco bio jedini vlasnik lokalne kruševačke Televizije Plus, čija je osnivačka prava preneo na Dejana Miladinovića, inače direktora nekoliko firmi ove porodice, kada je ostao ministar odbrane.

Gašićev sin, Vladan, vlasnik je niške Televizije Zona Plus, preko firme Zona Plus d.o.o.

Konzorcijum koji čine direktorka i glodurka TV Zona Plus i Narodne novine, čiji je vlasnik jedan od članova niške porodice Radomirović, kupio je krajem 2015. godine Nišku televiziju (NTV), čiji je osnivač bio grad Niš.

Prema dostupnim podacima, članovi porodice Radomirović vlasnici su ili suvlasnici najmanje osam medija u Nišu i na jugu Srbije- Televizije Belle amie, Radija Belle amie i internet portala Belle amie, NTV, Televizije Sokobanja, Narodnih novina, dnevnika Timok i nedeljnika Sloboda.

foto: Cenzolovka

Za Radomiroviće se u medijima vezivao protekcionizam na konkursima za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, posebno onom u Nišu, na kojem su projekti njihovih medija dobijali najviše novca.

Za Narodne novine se vezivala i sumnja u „nameštanje“ javnih nabavki.

U Godišnjem izveštaju o vlasničkoj strukturi i kontroli medija Saveta za borbu protiv korupcije (2015) godine navodi se da su one izdašno budžetski finansirane i kroz direktno ugovaranje, tako da su samo u periodu od 2009. do 2012. godine inkasirale  49 miliona dinara, odnosno po 150.000 evra godišnje.

U tri Izveštaja o monitoringu Konkursa za sufinansiranje projekata za istvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji grada Niša u 2015. godini, koji su realizovali niški Lokalni antikorupcijski forum (LAF) i Biro za društvena istraživanja (BIRODI), kao jedna od osnovnih primedbi iznosi se činjenica da je NTV kupio konzorcijum u kojem su Narodne novine i direktorka TV Zona plus, koje su, skoro u isto vreme, na ovom konkursu dobile najviše novca.

Samo Narodne novine su na tom konkursu dobile više novca građana (14.850.000 dinara) od iznosa za koji su, zajedno sa direktorkom Zone plus, nešto kasnije kupile NTV (manje od deset miliona dinara). Zbog toga se u delu javnosti mogla čuti primedba da je NTV kupio konzorcijum privatnika- novcem građana Niša.

Gašići i Radomirovići su negirali optužbe i sumnje o zloupotrebama, sukobu interesa i protekcionizmu.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here