foto: Stefana Savić 2011

Možda bi najtačniji komentar za slučaj nacionalnog teatra mogli pronaći u izložbi kostima iz operete Johana Štrausa Slepi miš, koja je, povodom proslave jubilarnih 150 godina Narodnog pozorišta u Beogradu, postavljena u Rajićeva šoping centru u Beogradu, od 10. do 18. novembra.

A, ko je ovde, zapravo, slep, a ko miš?

Upravnik pokušava da zavrti priču kako iza našeg zahteva za njegovom smenom stoje, “neke aveti prošlosti, opozicione stranke koje hoće da pljačkaju Narodno pozorište”, a sebe je elegantno zaklonio iza Aleksandra Vučića, tako što je rekao da će predsednik države doći na proslavu pozorišta 22. novembra – komentariše pozorišna rediteljka Tanja Mandić Rigonat prašinu oko nacionalnog teatra koja se polovinom oktobra pretvorila u oluju.

-Ja se nadam – dodaje ona – da 22. novembra Dejan Savić neće biti upravnik i da će ga smeniti, jer će država prepoznati da mnogo veći značaj ima Narodno pozorište nego Dejan Savić. Nadam se da je naše obraćanje javnosti u ime umetnosti, kulture i onog najlepšeg što želimo ovoj zemlji i ovom narodu, a to su naša dela i naše dostojanstvo (jer jedno bez drugog ne može), kao i odbijanje Juga Radivojevića da bude Savićeva marioneta, argument više da Dejan Savić definitivno ode i bude dirigent u Narodnom pozorištu, a ne naš upravnik”.

I to bi bilo, verovatno, najbezbolnije rešenje. Ali. Ja se nadam i mi se nadamo, u zemlji koja nije država, uglavnom ništa ne znači dok oni ne odluče. Pristojan narod je, dakle, na jednoj strani, vlastodršci i njihovi čauši na drugoj. Jačoj. Jer, topuz je u njihovim rukama.

Jedan od čauša (teško je nazvati ga vlastodršcem iako je jednom delu javnosti poznatiji kao ministar kulture i informisanja), doduše, pojavio se u foajeu NP, tokom jednosatnog štrajka upozorenja glumaca i dela dramskog ansambla, okupljenih pod sloganom Nije umetnički ćutatu. I, neverovatno, dobio aplauz. Nezaslužen. Jer ono protiv čega se ranici NP bune, i u tom trenutku, i sada stoji na čelu ove kuće, bez ozbiljnih namera da sa trona pomeri. Gore od toga je jedino njegovo uporno odbijanje da shvati/ prizna da je brljao. Ni prvi, ni poslednji koji misli da je halabuka protiv njega, zapravo napad na Srbiju (u ovom slučaju nacionalni teatar). Sećate se one čuvene rečenice koja se pripisuje Luju XIV – Dražava to sam ja! Dejan Savić, znajući da nije baš tako daleko dogurao, svoju funkciju i sudbinu stavio je u ruke Vladi Srbije, bez želje da sam odstupi. A Vlada ko Vlada, ima hitnijih poslova, slučaj prepušta Upravnom odboru, koji, opet, živi u svetu gluvih telefona.

-Želim da uverim javnost da ministarstvo kulture sa velikom pažnjom i velikom posvećenošću prati situaciju i u saradnji sa predsednicom Vlade pravi plan za vrlo brze poteze. Ja ne mogu da prejudiciram odluku Ministarstva u ovom trenutku, ali nama je interes NP iznad partikularnih, personalnih i svakih drugih interesa, Vukosavljevićeve su reči.  “Značaj NP je toliki – dodaje on  da mi ne možemo preko kolena da preduzimamo poteze”.

A vreme curi. Sve ovo, podsetimo, zbiva se u godini u kojoj NP slavi 150 godina postojanja.

Uzgred, da ovaj čauš, očigledno, nema snage da reši (n)i sitnije probleme u kulturi i, naročito, informisanju, potvrđuju i njegovi prethodni pokušaji bez rezultata. Kao prestonički ministar za kulturu bio je sa nezadovoljnicima u slučaju bioskopa Zvezda – bez rezlutata.

Prozvao je rijaliti (ne)kulturu i… ništa. Ružičasti Mitrović našminkao ga je, samo tako. Iz iskustva ili iz straha, tek njegovo ministarstvo Happy televiziji dodeljuje dva miliona dinara, kako bi im skratili vreme za bljuzgu koja se danonoćno emituje pod nazivom Parovi. O muljanju sa novcem za kulturne i informativne programe, napisano je i izgovoreno toliko da je stiglo i do vrabaca. I tako dalje, i tako redom.

Ali, podsetimo šta to svrbi umetnike i čauše.

Tek što je slučaj angažovanja magazina Glob, čija je vlasnica jedna bivša Plejbojeva zečica, na medijskoj promociji NP u Beogradu, prekrio ruzmarin i šaš, upravnik NP Dejan Savić na osnovu Statuta NP i svojih ovlaćenja, imenovao je nove direktore Direkcije Drame i Opere. Dosadašnjeg v.d. direktora Drame dramaturga Željka Hubača zamenio je rediteljem Jugom Radivojevićem, a na čelo Opere umesto tenora Janka Sinadinovića dolazi sopranistkinja Jasmina Trumbeta Petrović. Konstantin Kostjukov ostaje na čelu Direkcije Baleta i, prema informacijama na sajtu, i dalje je u v.d. status. Novi direktori Drame i Opere trebalo je da stupe na dužnost od 1. novembra.

„Namera je da NP, povodom jubilarne sezone, ali i posle nje, izmeni vizuru dramskog repertoara, koji će, kao i dosad, biti okosnica umetničkog prepoznavanja nacionalne kuće. Osim ovoga, u prvi plan je izbila i potreba za većim angažovanjem dramskih umetnika, kao i drugih umetničkih stvaralaca sa stalnim angažmanom u kući. Najzad, neophodno je proširiti krug spoljnih saradnika Drame, dajući priliku i nekima koji dosad nisu dobili šansu da se pojave na scenama NP, a svojim talentom i umećem to zaslužuju“, saopšteno je tada iz NP.

I sve bi to završilo, pa, normalno, tj. prekrio bi ga ruzmarin i šaš, da odluka o smeni ne dolazi dva dana nakon Hubačevog intervjua Politici (13. oktobra), u kome on pita: Gde su novci? On, naime, kaže da je Drama nakon četiri godine uspešnog rada, više od 100 nagrada, intenzivne saradnje sa teatrima u regionu i Evropi, u ovoj godini dobila najmanji budžet za produkciju u poslednje četiri godine, na nivou sredstava koja srodni teatri u regionu dobijaju za jednu predstavu, a da će u jubilarnoj sezoni, nakon premijere Balkanskog špijuna, sledeću premijeru, umesto početkom novembra, kako je planirano, imati u najboljem slučaju tek početkom aprila 2019, što će se odraziti pogubno na ukupan repertoar i u narednoj sezoni”. Savić 15. oktobra uručuje Hubaču rešenje o razrešenju, uz obrazloženje da je „neophodna promena u umetničkom smislu i drugačiji dramski repertoar NP”.

Hubačevo zapomaganje, zapravo je, delom, inicirao Upravni odbor NP koji je, na sednici 23. maja 2018, bez konsultacije sa v.d. direktorom Drame, a na predlog upravnika NP, doneo odluku o prenameni sredstava koja su predviđena za realizaciju usvojenog repertoara Drame, što za posledicu ima pomeranje predstave Nečista krv sa 2018. na 2019, čime se u jubilarnoj, 150. sezoni stvara produkciona pauza od skoro sedam meseci. Hubač u svom dopisu od 8. juna 2018, koji upućuje UO, upozorava na štetne posledice ove odluke, objašnjava njen uticaj na repertoar Drame i moli članove UO da „zajedničkim snagama pokušamo da nađemo neko kreativno rešenje koje će uvažiti potrebu za kontinuitetom u produkciji Drame„. UO nikad nije zvanično odgovorio na taj dopis.

Drama u Drami, već 18. oktobra izliva se iz nacionalnog teatra preteći da postane nejgledanija predstava NP u 150. sezoni, i ne samo u njoj. Više od 30 članova Drame, naime, organizuju konferenciju za medije „u znak protesta zbog bahatosti uprave NP na čelu sa upravnikom Dejanom Savićem“, tražeći njegovu smenu i „preispitivanje razloga za smenu Željka Hubača“. Moto protesta je Nije umetnički ćutati! Podršku pružaju strukovna udruženja, veliki broj uglednih umetnika iz zemlje i inostranstva (krajem vikenda njih više od 600). Broj učesnika protesta se svakoga dana uvećava da bi krajem vikenda dostigao više od 80 procenata članova ansambla Drame i veliki broj zaposlenih u NP. Tokom istupa pred medijima stiže informacija da je Radivojević dao ostavku na mesto direktora Drame.

Ministar kulture i informisanja izjavljuje da prati situaciju u NP i da čeka izveštaj UO da bi reagovao. Savić tvrdi da je UO konstatovao da je radio po zakonu. UO konstatuje da su „iscrpljene sve teme povodom aktuelne situacije u NP”. Kabinet premijerke Ane Brnabić izjavljuje da je UO prva adresa za rešavanje ovog problema, te da će se, ako posle određenog vremena članovi UO ne uspeju da se dogovore, premijerka uključiti i pomoći, koliko god je to u njenoj moći.

Dejan, pak, Savić ne odustaje od tvrdnje da je otvoren za svaki vid saradnje, dok učesnicima protesta lepi uobičajene etikete: vode ih lični interesi, iza njih stoje lideri opozicije i bivši komesari u kulturi. Međunarodnu strukovnu podršku radu Drame krsti antisrpskom, devalvira uspehe umetnika izjavama da su ostvareni neprincipijelnim lobiranjem. Kaže da su mnoge predstave koje su izašle u poslednje četiri godine imale kratak vek, a nijedna nije skinuta sa repertoara. Tvrdi da nikakav nedostatak materijalnih sredstava nije razlog za pauzu u produkciji 2018. jer je budžet za 2019. na raspolaganju od januara! Nakon više od mesec dana rekonstrukcije svečano otvara salu Velike scene u kojoj je od 10 fiksnih redova u parteru renovirano samo šest. Iako je Pozorište u 2017. vratilo sredstva namenjena za rekonstrukciju fasade u budžet, kaže da fasada nije mogla ranije da bude rekonstruisana…

Recimo na kraju, Savić je posle skoro petogodišnjeg v.d. statusa na mestu upravnika NP po drugi put izabran na ovu dužnost krajem januara 2017. u kontroverznom procesu koji se završio na sudu. On tada nije menjao saradnike u upravi, ali ih je do nedavne odluke o smeni ostavio u v.d. statusu.

(Autor je urednik u dnevnom listu Danas)

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here