• Od sledećeg meseca JP “Aerodrom Niš” pripojiće se preduzeću “Aerodromi Srbija”, koje će preuzeti i zaposlene, najavio je direktor javnog preduzeća “Aerodromi Srbija” Mihajlo Zdravković, dodajući da je imovina niškog aerodroma već prebačena na ovo državno preduzeće
  • Bojan Avramović, dorektor RRA “Jug”, kaže da “Aerodromi Srbije“ na ovaj način definitivno postaju vlasnik i operater aaerodroma u Nišu, što znači da će isključivo država donositi planove, organizovati poslovanje i odlučivati o investicijama
  • Vlast će, međutim, imati drugi problem- broj putnika na subvencionisanim letovima nacionalne kompanije “Er Srbija” iz Niša, koji su započeli ovog meseca, a koji već nije dovoljan, kazao je Avramović
  • Danijel Dašić, programski savetnik Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koja je članica neformalne Inicijative “Ne damo niški aerodrom”, ocenio je da pripajanje JP “Aerodrom Niš” državnim “Aerodromima Srbije” dodatno pokazuje da “perspektiva niškog aerodoma više ne postoji“
  • Dašić je kazao da da je niški aerodrom i dalje “dimna zavesa za prikrivanje državnih subvencija ‘Er Srbiji’ koju je, iz još uvek nedovoljno poznatih razloga, neophodno sačuvati po svaku cenu, kao i za ispunjavanje želja‘Vansi erporta’, kao koncesionara beogradskog aerodroma i pritajenog vlasnika aerodroma ‘Adem Jašari’ u Prištini”

Najava da će niško javno preduzeće “Aerodrom Niš” prestati da postoji pošto bi do kraja sledećeg meseca trebalo da bude pripojeno ”Aerodromima Srbije” logicna je posledica pogrešne državne odluke o prisvajanju ovog aerodroma, ocenjuju stručnjaci koji su kritikovali prošlogodišnje besplatno preuzimanje niškog aerodroma od strane Republike.

– U Nišu će od sledećeg meseca postojati samo jedno privredno društvo, preduzeće “Aerodromi Srbija”, koje će preuzeti i zaposlene u JP “Aerodrom Niš”. Podsećam da je sedište Aerodroma Srbija, na koje je inače prenata celokupna imovina “Aerodroma Niš”,  preseljeno krajem juna u Niš, odakle će se upravljati i kraljevačkim aerodromom, a u perspektivi i aerodromom “Ponikve” u blizini Užica i ostalim malim sportskim aerodromima u Srbiji- rekao je početkom ove sedmice direktor javnog preduzeća “Aerodromi Srbija” Mihajlo Zdravković.

foto: privatna arhiva

Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije “Jug”, koja kroz studije i elaborate uređuje poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju, kazao je da je ovakav formalno- pravni epilog “logičan splet nesrećnih okolnosti”.

– Čudno je jedino što su na odluku o gašenju  “čekali” godinu dana. Sve za šta su predstavnici državne vlasti govorili da na niškom aerodromu nije valjalo- sada je dobro, pa se sedište “Aerodroma Srbije” seli u Niš, a znanje i iskustvo zaposlenih na niškom aerodromu koristi za “Aerodrome Srbije”. Zaposleni u niškoj vazdušnoj luci valjda zato svake srede idu i na aerodrom “Morava” u Kraljevu, kako bi ga na sat vremena otvorili, i pri tom učestvovali u stvaranju iluzije da on funkcioniše- rekao je on.

Avramović je kazao da “Aerodromi Srbije“ na ovaj način definitivno postaju vlasnik i operater Aaerodroma u Nišu, što znači da će isključivo država donositi planove, organizovati poslovanje i odlučivati o investicijama.

– Vlast će, međutim, imati drugi problem- broj putnika na subvencionisanim letovima nacionalne kompanije “Er Srbija” koji su započeli ovog meseca već nije dovoljan. Mada nema zvaničnih podataka, iz onoga što može da se sazna vidi se da problem sa brojem putnika postoji, i to u “top sezoni”. Šta će tek biti sa linijama za  Salzburg, Budimpestu i Ljubljanu- koje su najkritičnije, u novembru ili oktobru? Koliko će se praznih sedišta u tim avionima plaćati iz budžeta, za šta je, inače, vlast na čelu sa Demokratskom strankom žestoko kritikovana od strane  aktuelne vlasti- rekao je on.

foto: Media reform centar

Danijel Dašić, programski savetnik Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koja je članica neformalne Inicijative “Ne damo niški aerodrom”, ocenio je da pripajanje JP “Aerodrom Niš” državnim “Aerodromima Srbije” dodatno pokazuje da “perspektiva niškog aerodoma više ne postoji“.

– (Predsednik Srbije) Aleksandar Vučić je bio potpuno u pravu kada je na RTS kazao da država ne ume da upravlja (beogradskim) aerodromom i da ga zato daje u koncesiju francuskoj kompaniji „Vansi  erport“. Da li su nakon toga predstavnici vlasti završili ubrzani kurs na Univerzitetu „Megatrend“, pa sada to znaju, ili su i dalje ozbiljne neznalice? Biće da je u pitanju ovo drugo- rekao je on.

Dašić je ocenio da je niški aerodrom i dalje “dimna zavesa za prikrivanje državnih subvencija ‘Er Srbiji’ koju je, iz još uvek nedovoljno poznatih razloga, neophodno sačuvati po svaku cenu, kao i za ispunjavanje želja ‘Vansi erporta’, kao koncesionara beogradskog aerodroma i pritajenog vlasnika aerodroma ‘Adem Jašari’ u Prištini”.

Vlada Srbije je krajem marta ove godine donela odluku o proglašenju 12 linija od javnog interesa sa niškog aerodroma. Na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika na ovim linijama, mesec dana kasnije, pobedila je “Er Srbija” koja je, kako je Vlada saopštila, imala „jedinu ispravnu ponudu“.

Letovi će biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a za tu namenu je iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje.

Resorna ministarka Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ su da je koncesionim ugovorom za beogradski aeordrom predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 150 do 230 kilometara od beogradskog, ne smeju preći po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona. U slučaju da se to dogodi, država bi mogla doći u poziciju da plaća penale.

Ova oklonost je na građanskim protestima u Nišu, koje je pokrenula Inicijativa “Ne damo niški aerodrom”, često isticana kao motiv za naprasno stavljanje niškog aerodroma- koji je počeo da beleži izuzetno nagli rast putnika, pod državnu kontrolu.

Nakon zvaničnog preuzimanja od strane države, u avgustu prošle godine, niški aerodrom je počeo da beleži poslovni pad. U prvih pet meseci ove godine imao je 6,37 odsto manje putnika nego u istom periodu prošle, a u 2018. godini je poslovao sa gubitkom od više od 13 miliona dinara. Predstavnici aerodroma su potvrdili da gubitak u 2018. godini postoji, ali su kazali da je napravljen pre nego što ga je republika preuzela.

Aerodrom je prestao da na svom veb sajtu objavljuje finansijske izveštaje, što je do tada bila praksa, te se poslednji objavljeni izveštaj te vrste odnosio na prvi kvartal prošle godine.

On je, inače, počeo da beleži poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zainteresovale lou kost kompanije “Viz er” i “Rajaner”, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo izuzetno niskim cenama avionskih karata do evropskih destinacija koje su iznosile i samo deset evra.

Ovakva poslovna politika bila je jedan od ključnih razloga da Aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1335 putnika, već 2018. godine uknjiži 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.


DAŠIĆ: VLADA SRBIJE MISLI NA NIŠ, OSTAVILA MU JE DUGOVE

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nedavno je saopštilo da će „stanje duga za niško aerodromsko zemljište biti razmotreno tek kada se ugovor između Grada i Ministarstva odbrane okonča“, a to je 29. jun sledeće godine. Ukoliko do tada ne iplati dug u potpunosti, grad Niš će samo na ime kamate biti dužan da plaća Ministarstvu 6.313 evra dnevno.

 Prema ugovoru između Grada Niša i Ministarstva odbrane, zaključenom 2010. godine, Grad je dužan da Ministarstvu do 29. juna 2020. godine u potpunosti isplati 1,6 milijardi dinara za 157 hektara aerodromskog zemljišta. Grad je do sada, po dostupnim podacima, isplatio tek oko jedan odsto duga.

– Uprkos tome što je gradonačelnik Darko Bulatović govorio da je jedan od ključnih razloga zbog kojih treba da poklonimo niški aerodrom državi to što će ona izmiriti dug za to zemljište, pošto gradski budžet to nije u stanju, sada je sasvim jasno da tog preuzimanja nema. Veoma nam je drago što Vlada Srbije misli na građane Niša i što nam nije sve uzela baš sve, već nam je ostavila bar dugove- rekao je Danijel Dašić.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here