• U izveštaju javnog preduzeća Aerodrom Niš koji je krajem prošlog meseca usvojilo Gradsko veće, navodi se da je aerodrom u prva tri meseca ove godine zabeležio dobit od 2.870.000 dinara
  • Iz izveštaja se može videti i da je kreditna zaduženost aerodroma u tom periodu iznosila „nula dinara“, a da su „nula dinara“ iznosile i državne ili bilo koje druge subvencije date toj vazdušnoj luci
  • Izvori Medijske kutije kažu da će do kraja ovog meseca Aerodrom usvojiti finansijski izveštaj u kojem će se „jasno videti njegovo pozitivno poslovanje, odnosno da je do sada ostvario dobit od oko 67.000.000 dinara“
foto: Vesna Torović

Izjave ministarke saobraćaja Zorane Mihajlović da je aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu početkom ove godine „zabeležio gubitak“, te da je Vlada Srbije u njega „do sada uložila više od devet miliona evra“, demantuje zvanični izveštaj aerodroma koji je usvojilo Gradsko veće.

Ministarka Mihajlović je početkom ove sedmice kazala da je „projekcija bila da aerodrom u Nišu početkom ove godine ima prihod od 2,5 miliona dinara, ali da je on pokazao gubitke“ i dodala da je „Vlada Srbije do sada u taj aerodrom uložila više od devet miliona evra“.

Međutim, u Izveštaju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti iz Programa poslovanja javnog preduzeća Aerodrom Niš za prva tri meseca ove godine, koji je krajem prošlog meseca usvojilo Gradsko veće, navodi se suprotno- aerodrom je u tom periodu poslovao u plusu sa 2.870.000 dinara.

U tom izveštaju se navodi da su planirani prihodi za prvo tromesečje iznosili 82.998.000 dinara, a da su realizovani prihodi 66.380.000, ali se konstatuje da je, uprkos tome, ostvarena dobit, jer je Aerodrom smanjio rashode.

Rashodi su, naime, planirani na 88.057.000 dinara, a realno su iznosili 62.777.000.

U izveštaju se precizira da su u tom periodu sredstva za bruto zarade iznosila 27.913.000 dinara, umesto planiranih 30.171.000, pošto je Aerodrom imao 134 zaposlena, a ne planiranih 167.

Iz ovog izveštaja se može videti i da je kreditna zaduženost aerodroma bila „nula dinara“, a da su „nula dinara“ iznosile i državne ili bilo koje druge subvencije date toj vazdušnoj luci.

– Niški aerodrom je, dakle, i u tom periodu pokazao da je samoodrživ. Poslovanje je bilo uspešno, zaposlenima su uredno isplaćivane zarade, a proj putnika je i dalje rastao- kažu dobro upućeni izvori Medijske kutije.

Oni kažu da će do kraja ovog meseca aerodrom usvojiti i finansijski izveštaj, u kojem će se „jasno videti njegovo pozitivno poslovanje, odnosno da je do sada ostvario dobit od oko 67.000.000 dinara“.

Aerodrom “Konstantin Veliki” je, inače, doživeo poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zanteresovale lou kost kompanije, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra. Rezultat su bile izuzetno niske cene avionskih karata do evropskih destinacija koje su iznosile i samo deset evra.

Ovakva poslovna politika bila je jedan od ključnih razloga da Aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1335 putnika, prošle godine uknjiži 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.

Vlada Srbije je u martu ove godine „preporučila“ Gradu Nišu da osnivačka prava, kompletnu imovinu, sertifikate i licence Niškog aerodroma  besplatno ustupi Republici.

Gradsko veće  je 30. marta jednoglasno donelo takvu odluku koju još uvek nije potvrdila Skupština grada.

Odluka je izazvala je građanske proteste, kao i javne sumnje da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad Niškim aerodromom kako bi ograničila njegov razvoj zbog koncesije francuskoj kompaniji Vansi erport za beogradski aerodrom.

Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ su da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona putnika.

Inicijativa „Ne damo Niški aerodrom“ pokrenula je zbog ovakvog ugovornog ograničenja za niški i druge aerodrome u Srbiji postupak pred Direkcijom za zaštitu konkurencije Komisije Evropske unije u Briselu.


DEMANTOVANA I LICITIRANJA

Dobro upućeni izvori Medijske kutije ocenjuju da je „potpuno nejasna“ i najnovija cifra o navodnim državnim ulaganjima u Niški aerodrom koju pominje ministarka Mihajlović.

Oni podsećaju da je Mihajlović  do sada više puta licitirala sa iznosima sredstava koje je Republika uložila u Niški aerodrom.

U oktobru 2016. izjavila da je država do tada „uložila 4,5 miliona evra, a planira još 6,5 miliona“, a u novembru iste godine da je „uložila četiri miliona evra, a planira još 5,5 miliona“.

U martu prošle godine kazala je da država „planira da u niški aerodrom uloži pet miliona evra“, a u julu te godine da je „u poslednje tri godine uložila 3,5 miliona evra“.

Pre manje od dva meseca kazala da je  država za Niški aerodrom „dala 3,6 miliona evra u opremi i novcu“. Pri tom je navela da je grad Niš u aerodrom uložio 2,2 miliona evra,  „ali iz državne budžetske rezerve, pošto je Vlada Srbije za prethodne dve i po godine Nišu dala osam miliona evra iz rezerve“.

Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ je u nedavnoj analizi navela da se u programima, planovima i izveštajima Aerodroma vidi da država u poslednje tri godine u Niški aerodrom „nije uložila ni dinar“, a da sredstva koja je Grad ulagao nisu iz budžetske rezerve.

U jednom od dokumenata Razvojne agencije Jug stoji da nakon „detaljnog pregleda“ svih finansijskih knjiga JP Aerodrom Niš „nije pronađena nijedna stavka uplate sredstava Republike Srbije od 2013. godine“.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here