• Nekoliko desetina građana je ispred sedišta Elektrodistribucije u Nišu zapalilo sveće za „žrtve EPS-a“, uz obrazloženje da je sve više osiromašenih građana koji izvršavaju samoubistvo ili umiru nakon isključenja struje, kao i onih koji žive u mraku i po nekoliko godina zbog navodne krađe struje, koju EPS konstatuje pod sumnjivim okolnostima, a čije uključenje uslovljava naplatom zastarelih dugova
  • EPS, kao i druga javna preduzeća ne služe interesima građana već vladajućih partija, rekao je Đokica Jovanović, sociolog i osnivač Udruženog pokreta slobodnih stanara, koje je organizator protesta
  • Predstavnici UPSS-a su podsetili da je sredinom prošlog meseca Miroslav S. (44) iz Jelašnice kod Niša, inače izbeglica sa Kosova bez stalnog zaposlenja, izvršio samoubistvo samo nekoliko sati nakon što mu je struja isključena zbog duga od 22.000 dinara
  • U UPSS-u su podsetili i da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas više od 2500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da neke od njih struju nemaju i duže od tri godine.
  • Što duže budu čekali, više će morati da plate po presudi Evropskog suda za ljudska prava,  koja će, uveren sam, biti u moju korist, jer drugačije ne može biti- rekao je učesnik protesta Radule Todorović, koji je u martu ove godine pokrenuo postupak pred tim sudom
  • Ovo je banda i u ovoj zemlji nema pravde- kazala je Ana Stamenković, kojoj su, kako je rekla,  pre tri godine sami radnici niške Elektrodistribucije skinuli plombu sa brojila, uz obaveštenje da će staviti novu, a nakon toga došla druga ekipa tog javnog preduzeća i konstatovala „oštećenje brojila“ i „neovlašćenu potrošnju“
foto: UPSS

Nekoliko desetina građana danas je ispred sedišta Elektrodistribucije u Nišu zapalilo sveće za „žrtve EPS-a“, u okviru akcije koju je organizovao Udruženi pokret slobodnih stanara (UPSS).

Organizatori su kazali da je protest „Saosećanje sa žrtvama EPS-a“ održan zbog sve većeg broja osiromašenih građana koji izvršavaju samoubistvo ili umiru nakon isključenja struje, kao i onih koji žive u mraku i po nekoliko godina zbog navodne krađe struje, koju EPS konstatuje pod sumnjivim okolnostima, a čije uključenje uslovljava naplatom zastarelih dugovanja.

– EPS, kao i druga javna preduzeća, ne služe interesima građana već vladajućih partija. Oni ne samo da finansijski precenjuju svoje loše usluge, već krše zakon kada žele da ih naplate. Niko ne zna tačan podatak o tome koliko ljudi u Srbiji živi bez struje, po raznim osnovama- rekao je Đokica Jovanović, sociolog i jedan od osnivača UPSS-a.

On je kazao da se sirotinji isključuje struja i za dug od 10 hiljada dinara, a da insitucije i firme koje pripadaju vlastima mogu nesmetano da duguju enormne cifre ili im se dugovi otpisuju.

-Siromašni građani su „zaštićeni korisnici“ samo na papiru,  a stvarno zaštićeni su oni koji su bliski vlastima- ocenio je on.

foto: UPSS

Predstavnici UPSS-a su podsetili da je sredinom prošlog meseca Miroslav S. (44) iz Jelašnice kod Niša, inače izbeglica sa Kosova bez stalnog zaposlenja, izvršio samoubistvo samo nekoliko sati nakon što mu je struja isključena zbog duga od 22.000 dinara.

Miroslav  je, neposredno pre nego što je popio smrtonosni insekticid i „umro u najtežim mukama“, kazao da više ne može da izdrži siromaštvo, pošto nema čime da hrani četvoro maloletne dece, niti da plati dug za struju.

U UPSS-u su podsetili i da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas više od 2500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da neke od njih struju nemaju i duže od tri godine.

Građani su tvrdili da im je EPS Distribucija isključila struju zbog „izmišljene“ i „nedokazane“ krađe, a potom odbila da ih priključi na mrežu- iako su platili „nezakonito obračunatu“ neovlašćenu potrošnju, kao i troškove izmeštanja brojila koji su „protivzakonito prevaljeni na njih“. Uključenje je nakon toga uslovljavala plaćanjem zastarelih dugova za struju, koji, zbog protivustavnih kamata, dostižu i po milion dinara.

– Bez struje sam od 5. oktobra 2015., a isključena mi je nakon što sam se žalio na iznos računa, uz tvrdnju Elektrodistribucije da sam je „neovlašćeno koristio“, što nije ni na koji način dokazano. Prošao sam sve pravosudne instance u zemlji, a u martu ove godine obratio sam se Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu- rekao je novinarima jedan od učesnika protesta, Radule Todorović.

On je dodao da je pre dva meseca dobio rešenje Elektrodistribucije da će mi uključiti struju, zaključio i ugovor, ali da „sijalica još nije zasvetlela“.

– Što duže budu čekali, više će morati da plate po presudi iz Strazbura, koja će, uveren sam, biti u moju korist, jer drugačije ne može biti- rekao je on.

Ana Stamenković je kazala da su joj pre tri godine sami radnici niške Elektrodistribucije skinuli plombu sa brojila, uz obaveštenje da će staviti novu, a da je nakon toga došla druga ekipa tog javnog preduzeća i konstatovala „oštećenje brojila“.

Zbog toga što ne mogu da žive bez struje, platili su navodnu „neovlašćenu potrošnju“, koju je EPS Distribucija obračunala, ali ni posle dve godine struja im nije priključena.

– Ovo je banda i u ovoj zemlji nema pravde- zaključila je ona.

Centar za zaštitu potrošaća Forum podneo je novembra prošle godine Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija zahtev za zaštitu kolektivnog interesa građana Niša koji iznose ovakve tvrdnje, tražeći da Ministarstvo naloži niškoj Elektrodistribuciji da prestane sa „grubim kršenjem zakona“ i „nepoštenom praksom“, te privremeno priključi sve isključene potrošače i nastavi isporuku električne energije do okončanja njihovih sudskih sporova.

Građani koji tvrde da im je struja nezakonito isključena pokrenuli su protiv EPS Distribucije brojne postupke pred domaćim sudovima.

Prema dostupnim podacima, sud je većinski presuđivao u korist tog javnog preduzeća, zbog čega su se neki obratili Evropskom sudu u Strazburu.


RUKOVODSTVO ODGOVARA NA PITANJA SAMO PISANIM PUTEM

Novinari su danas pokušali da dobiju komentar rukovodstva Elektrodistribucije u Nišu na protest i tvrdnje građana, ali su zaustavljeni kod službe obezbeđenja na ulazu.

Nakon kraćeg čekanja, službenici iz obezbeđenja su im kazali da su „iz pres službe Elektrodistribucije kazali da pitanja pošalju pisanim putem“, dajući im imejl te službe.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here