- Grad Niš „ne zna“ da li će međunarodni tender za izbor prevoznika na 12 avio- linija od javnog interesa na niškom aerodromu biti raspisan za komercijalne ili lou kost kompanije, kao ni da li će Niš učestvovati u definisanju tenderskih uslova, potvrdili su lokalni zvaničnici
- Gradski većnik Mihajlo Zdravković je kazao da je Grad Niš, prilikom predlaganja destinacija koje bi država trebalo da subvencioniše, „vodio računa da se ne ugroze letovi lou kost kompanija koje već lete sa niškog aerodroma“
- Uvođenje linija od javnog interesa na niškom aerodromu može ugroziti postojeće letove loukostera i poslovanje aerodroma , a moguće je i da je predstavlja „nameštanje“ posla na tim linijama za Er Srbiju, upozorio je Mladen Jovanović, iz Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ i Nacionalne koalicije za decentralizaciju
- Vlada Srbije je prošle sedmice usvojila odluku o uvođenju 12 linija od javnog interesa na aerodromu „Konstantin Veliki“ , a u republičkom budžetu je za subvencionisanje letova na tim linijama u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine opredeljeno 600 miliona dinara
- Osnovni kriterijum za uspostavljanje linija od javnog interesa jeste BDP po glavi stanovnika ispod 75 odsto proseka BDP Srbije, kao i stopa nezaposlenosti iznad prosečne, što je u regionu južne i istočne Srbije ispunjeno, objasnilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Grad Niš „ne zna“ da li će međunarodni tender za izbor prevoznika na 12 avio- linija od javnog interesa na niškom aerodromu biti raspisan za komercijalne ili lou kost kompanije, kao ni da li će Niš učestvovati u definisanju tenderskih uslova, potvrdili su lokalni zvaničnici.

– Ne znam da li će Niš na bilo koji način učestvovati u izradi teksta međunarodnog tendera, odnosno određivanju tenderskih uslova, to je posao Ministarstva saobraćaja. Pretpostavljam da bi ljudi sa niškog aerodroma trebalo u tome da učestvuju- rekao je novinarima Mihajlo Zdravković, resorni gradski većnik.
Vlada Srbije je prošle sedmice usvojila odluku o uvođenju 12 linija od javnog interesa na aerodromu „Konstantin Veliki“ , navodeći da su one značajne za razvoj regiona, nisu komercijalne, a do definisanih destinacija ne saobraća nijedna avio- kompanija.
Kompanije čiji će letovi biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine biće izabrane na međunarodnom tenderu. Za tu namenu iz republičkog budžeta opredeljeno je 600 miliona dinara.
Sve ove avio- linije, do destinacija u Nemačkoj, Italiji, Švedskoj, Austriji, Mađarskoj, Sloveniji i Crnoj Gori, predložio je grad Niš.
Većnik Zdravković je kazao da je Grad Niš prilikom predlaganja nekomercijalnih destinacija koje bi trebalo subvencionisati „uzeo u obzir i postojeće linije lou kost kompanija koje lete sa niškog aerodroma“ i „vodio računa da se ne ugroze njihovi letovi“.
– Te kompanije će, međutim, same odlučivati da li će povećati ili smanjiti broj svojih linija, rukovodeći se tržišnim uslovima i s poslovnim interesima- dodao je.
On je ocenio da su ocene da će budući međunarodni tender verovatno biti namešten za Er Srbiju „zlonamerne“.
– Taj tender, uostalom, ne sprovodi grad već resorno ministarstvo, i njegov tok i rezultat će pokazati šta je tačno- rekao je.
Milan Ranđelović, direktor niške Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj i projekte (KLERP), koja je predložila linije koje bi trebalo subvencionisati, kazao je da su one određene na osnovu analize tri ciljne grupe- dijaspore, poslovnih putnika i dolazećih i odlazećih turista.
On je kazao da su „otpali“ pravci koji su već pokriveni i koji su najverovatniji budući izbor postojećih „niških“ lou kostera.
-Morali smo da isključimo i najkomercijalnije linije- do Pariza, Londona, Moskve, Istanbula, Amsterdama ili Brisela, jer linije od javnog interesa moraju biti nekomercijalne, odnosno linije za koje postojeći vidovi transporta ne zadovoljavaju potrebe stanovništva- rekao je on.
Niški aerodrom, koji je do 2015. godine poslovno tavorio, oživeo je zahvaljujući lou kost kompanijama, čije se „dovođenje“ pripisujuje prethodnom rukovodstvu aerodroma i Regionalne razvojne agencije Jug (RRA). Loukosterima su ponuđene putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo izuzetno niskim cenama avionskih karata do evropskih destinacija, koje su iznosile i samo deset evra.
Broj putnika je od 1335, koliko ih je aerodrom uknjižio 2014. godine, porastao na 331.582, koliko je bilo 2017.
Republika Srbija je 8. avgusta prošle godine besplatno preuzela vlasništvo i osnivačka prava nad ovim aerodromom, uz zvanično obrazloženje da on „nije u stanju da bude samoodrživ“, a da niški budžet ne može da pokrije potrebe njegovog funkcionisanja i razvoja.
Resorna ministarka Zorana Mihajlović je obećala da će nakon toga „rasti“ investicije, broj linija, broj putnika i broj zaposlenih u niškoj vazdušnoj luci, a da će cene aerodromskih usluga „ostati iste“.
Aerodrom trenutno ima redovne avio- linije do deset evropskih destinacija, odnosno jednu manje u odnosu na početak 2018.
U januaru i februaru ove godine zabeleženo je 12,4 odsto manje putnika i 6,3 odsto manje aviona nego u istom periodu prošle godine, zvanični su podaci sa veb sajta aerodroma.
Aerodrom „Konstantin Veliki“ opslužuje područje deset okruga u južnoj i istočnoj Srbiji sa ukupno 1,78 miliona stanovnika, kao i region Kosova i Metohije. Opslužno područje aerodroma je i deo Severne Makedonije, kao i područje zapadne Bugarske.
MLADEN JOVANOVIĆ: SUBVENCIONISANE LINIJE UGROŽAVAJU LOUKOSTERE, A MOŽDA SE „NAMEŠTAJU“ ZA ER SRBIJU

Uvođenje 12 avio- linija od javnog interesa od Niša do različitih destinacija u Evropi može ugroziti postojeće letove lou kost kompanija i poslovanje aerodroma „Konstantin Veliki“, a moguće je i da je predstavlja „nameštanje“ posla na tim linijama za Er Srbiju, upozorio je Mladen Jovanović, aktivista Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ i predsednik Upravnog odbora Nacionalne koalicije za decentralizaciju.
– Ovakva Vladina odluka je vraćanje na stari model poslovanja niškog aerodroma- subvencionisanje. On se nije pokazao kao uspešan, a predstavnici ove vlasti su pretili i krivičnim prijavama zbog štetnosti takvih ugovora- ocenio je Jovanović.
On je dodao da subvencije jesu legitimni model poslovanja aerodroma i avio-kompanija, ali tamo gde kompanije to traže, a u slučaju niškog aerodoma to nije bio slučaj.
– Većina od 12 destinacija od javnog interesa nalazi se na samo 100 do 300 kilometara udaljenosti od postojećih destinacija do kojih lete „niški“ loukosteri. To znači da će subvencionisane kompanije leteti do tih gradova pod povoljnijim uslovima i izbeći različite rizike na tržištu, a postojeće lou kost kompanije biti dovedene u neravnopravni položaj i demotivisane da ostanu u Nišu- rekao je on.
On je dodao da ga „ne bi iznenadilo da je Er Srbija uticala na izbor ovih linija, tim pre što će one biti subvencionisane do 2023. godine, kada ističe i poslednji komercijalni ugovor loukostera sa niškim aerodromom“.
-Šta će biti sa niškim aerodromom ako ove linije dobije Er Srbija, a posle 2023. u Nišu više ne bude lou kostera, pa Er Srbija poveća cene? Hoće li jedan ovakav aerodrom tada uopšte moći da opstane?- upitao je Jovanović.