• NAF je obavestio mlade slikare, grafičare i skulptore da se raspisivanje 13. tradicionalnog konkursa “Mladi” odlaže do daljeg
  •  Aktivno tražimo donatora za finansiranje ove značajne i tradicionalne manifestacije umetnosti mladih i nadamo se da ćemo održati njen kontinuitet, naveli su u NAF-u
  • „Filip Moris“ je indirektno potvrdio informaciju, navodeći da će ubuduće pružati logističku podršku NAF-u, a da će donacije usmeravati na mlade naučnike
  • Konkurs „Mladi“ je po broju učesnika i nagradnom fondu od 18.000 evra jedan od najvećih slikarskih konkursa u ovom delu Evrope
  • Prema podacima Fondacije, na konkursima  „Mladi“, od 2006. godine učestvovalo je ukupno 8.968 mladih umetnika iz Srbije koji su aplicirali sa oko 20.000 radova
  • Konkurse je pratilo 12 prodajnih izložbi „Mladi“ u Nišu, isto toliko izložbi u Beogradu i šest izložbi u Novom Sadu, a na njima su se mogla  videti 633 najbolja rada pristigla na konkurse
  • Prema procenama fondacije, izložbe je videlo ukupno oko 55.000 posetlaca
foto:Dušan Mitić Car

Kompanija „Filip Moris“, koja je 12 godina finansijski podržavala prestižni nacionalni konkurs „Mladi“ u organizaciji Niš art fondacije (NAF), ove godine to neće učiniti, a fondacija nastoji da pronađe nove donatore, potvrđeno je Medijskoj kutiji.

NAF: Nadamo se da će pravi donatori prepoznati višestruki značaj projekta „Mladi“ i javiti nam se

– NAF obaveštava mlade umetnike da se raspisivanje 13. tradicionalnog konkursa “Mladi” odlaže do daljeg. Obaveštenje o raspisivanju konkursa biće blagovremeno objavljeno- naveli su u NAF-u.

U njihovom saopštenju se navodi da je NAF „od ove godine u procesu pronalaženja novih izvora finansiranja- novih donatora za projekat ‘Mladi’”.

– Aktivno tražimo donatora za finansiranje ove značajne i tradicionalne manifestacije umetnosti mladih i nadamo se da ćemo održati njen kontinuitet, odnosno da će se pravi donatori uskoro javiti i prepoznati višestruki značaj ovog projekta, kako za mlade umetnike tako i za širu društvenu zajednicu u Srbiji i regionu- naveli su u NAF-u.

U Fondaciji su još kazali da je već prvi nacionalni konkurs „Mladi“, 2006. godine, skrenuo pažnju javnosti na veliki broj mladih i talentovanih slikara, grafičara i skulptora u Srbiji.

Redovne izložbe u Nišu i Beogradu, a povremeno i u Novom Sadu, od tada predstavljaju neku vrstu „smotre“ najboljih radova najnovije generacije umetnika, starosti od 18 do 35 godina, koji su se javljali na konkurs, kao i relevantan presek umetničke scene mladih stvaralaca Srbije.

Prema njihovim rečima, impozantni novčani deo nagrade je ozbiljan podstrek za dalje napredovanje mladih umetnika, jer omogućava laureatima da ga ulože u rad, materijal i prostor, te na neko vreme  ne brinu ni o čemu drugom izuzev o stvaralaštvu.

– Dosadašnje iskustvo pokazuje da i posle dobijanja nagrade mladi umetnici nastavljaju da učestvuju na konkursima i izložbama NAF-a. Radovi koji stižu na konkurs su iz godine u godinu sve profesionalniji. Činjenica da se toliko mladih stvaralaca javlja na konkurs sa tako kvalitetnim radovima sama po sebi govori mnogo: od toga koliko i kakvih mladih talenata imamo, pa do toga šta za budućnost likovne scene i mladih umetnika u Srbiji znači Niš Art Fondacija- naveli su u saopštenju.

U Fondaciji podsećaju da je zahvaljujući podršci „Filip Morisa“, NAF realizovao 12 konkursa “Mladi”, kao i „mnoge druge svoje aktivnosti“.

Konkurs „Mladi“ su svake godine pratile izložbe 60.tak najboljih pristiglih radova- u Nišu, Beogradu i povremeno Novom Sadu, kao i otkupne nagrade od 10.000, 5.000 i 3.000 evra za tri najbolja rada, što je, kako su umeli da kažu u fondaciji, izdašniji fond od onog za Pulicerovu nagradu.

Osnivač NAF-a i inicijator ovakvog konkursa je Radovan Lale Đurić, slikar niškog porekla koji je decenijama živeo i uspešno radio u Njujorku, a preminuo u aprilu 2014. godine.

„Filip Moris“: Ubuduće ćemo NAF-u ustupati galerijski i magacinski prostor i podržati druge inicijative

 „Filip Moris“ u Srbiji je indirektno potvrdio da ove godine neće finansirati izdašni nagradni fond konkursa „Mladi“, ali je naveo da će pružati „logističku podršku“ NAF-u.   

– Ponosni smo na dosadašnju saradnju sa Niš Art Fondacijom, zahvaljujući kojoj je veliki broj mladih umetnika stekao šire priznanje i šansu za dalju afirmaciju. Naša podrška Niš Art Fondaciji će se nastaviti kroz logističku podršku, ustupanje galerijskog i magacinskog prostora i druge inicijative- naveli su u kompaniji.

– Sa druge strane, kompanija je svoj fokus kada su donatorski programi u pitanju usmerila na podršku nauci i mladim naučnicima, kako bi ih podstakla da ostanu u Srbiji i svojim inovativnim projektima doprinesu progresu celokupnog privrednog okruženja u našoj zemlji- dodali su u saopštenju.

Oni su potsetili da je „Filip Moris“ prisutan u Srbiji duže od 15 godina i da „godinama unazad podržava programe i inicijative koji imaju za cilj da podstaknu ekonomski i društveni razvoj kako na lokalnom, tako i na nacionalnom nivou“.

Radovan Lale Đurić: Cilj „Mladosti“ je da iznedri jednu novu generaciju slikara koja će raditi širom sveta a ostati u Srbiji

Prema podacima Fondacije, na konkursima  „Mladi“ od 2006. godine učestvovalo je ukupno 8968 mladih umetnika iz Srbije, koji su aplicirali sa oko 20.000 radova, u digitalnoj formi.

Konkurse je pratilo 12 izložbi „Mladi“ u Nišu, isto toliko izložbi u Beogradu i šest izložbi u Novom Sadu. Konkursa i izložbi nije bilo jedino nakon smrti osnivača NAF-a, Đurića. Na tim izložbama, koje su bile prodajne, mogla su se videti 633 najbolja rada pristigla na konkurse.

Prema procenama fondacije, izložbe je videlo ukupno oko 55.000 posetlaca.

I sam Radovan Đurić umeo je da kaže da je prevashodna „misija“ NAF-a  podrška mladim slikarima i drugim umetnicima, kako bi se  u bliskoj budućnosti „iznedrila jedna nova generacija, koja će raditi širom sveta a ostati u Srbiji“.

Uprkos raskošnom profesionalnom i životnom bekgraundu, on je upravo konkurs “Mladi” smatrao svojim remek delom.              

– Trudimo se da mlade likovne umetnike kroz konkurs, nagrade, prodajne izložbe, kataloge koji završavaju u svetu ili važne kontakte motivišemo da rade što bolje i žive od svoje umetnosti. Oni to moraju da nauče i tržište mora da ih prihvati. Ovo što na taj način radimo je početak stvaranja nove generacije slikara u Srbiji koja je počela da razmišlja drugačije, slika slobodnije i uči da živi od slikarstva…- objašnjavao je Djurić, dodajući da ovakav konkurs i ostalo što NAF i kompanija „Filip Moris“ rade predstavlja „buđenje mecenstva u Srbiji, bez kojeg inače ne bi bilo ni humanizma i renesanse ili Leonarda i Mikelanđela“.

Đurić je iznova ponavljao da je Srbiju već napustilo „previše mladih, obrazovanih i talentovanih ljudi“. Otišli su, verovao je,  ne zato što je mrze već zato što su bili prisiljeni. Pobegli su jer u svojoj zemlji nisu mogli da dobiju šansu, nadju posao ili plate stan.

– Vidjao sam u Njujorku te mlade ljude kako peru sudove po restoranima, sve dok im ambicija i talenat ne usahnu, a njihovi životi se ne pretvore u nešto što nisu želeli. To bi moralo da se promeni. Mladi umetnici trebalo bi da se usavršavaju, grade karijeru i prodaju slike svuda po svetu, ali da ostanu da žive u Srbiji- govorio  je.

Šta je sve uradila Fondacija za deceniju i po?

Uz konkurs „Mladi“, Fondacija je realizovala i niz drugih projekata u oblasti kulture, od kojih je značajan deo podržavao „Filip Moris“.

Vrhunac njenog „pojedinačnog“ delanja bila je, po ocenama kritičara, izložba „Leonardovi kodeksi i mašine“, održana 2008. u Nišu i Beogradu. Na izložbi se moglo videti 65 eksponata napravljenih po originalnim nacrtima  Leonarda da Vinčija, uz korišćenje materijala i tehnologije iz njegovog vremena. Modeli, pristigli direktno iz muzeja u Firenci, predstavljali su  autorove vizionarske zamisli robota, letilica, podmornica, automobila…

Za ukupno 90 dana, ovu izložbu je videlo više od 100.000 ljudi, 30.000 u Nišu i 70.000 u Beogradu.

Fondacija je, takođe, inicirala i učestvovala u renoviranju ili izgradnji Galerije “Srbija” u centru Niša, reprezentativne Galerije od oko 800 kvadratnih metara u kompleksu “ Filipa Morisa” u Nišu, Galerije “Filipa Morisa” u Beogradu  i Galerije Matice srpske u Novom Sadu. Delimično je adaptirala nišku Univerzitetsku biblioteku”Nikola Tesla”.

Organizovala je i Nacionalni konkurs za najbolju jednočinku ili kratku dramu na temu “Prošlost, sadašnjost i budućnost Niša” (2007) i Nacionalni konkurs za mlade dizajnere nameštaja (2011), sa veoma izdašnim nagradnim fondovima.

Zaslužna je za vredne izložbe slika, među kojima su izložbe Olje Ivanjicki u Nišu i Beogradu (2008) i izložba Paje Jovanovića “Izmedju estetike i života” u Nišu (2010).

Pomogla je realizaciju mjuzikla „Kosa“, u beogradskom Ateljeu 212, a u režiji Kokana Mladenovića, tako što je za njega obezbedila autorska prava (2010).

Realizovala je i nesvakidašnji projekat “Humanost u boji”, u okviru kojeg su mladi umetnici i njeni saradnici svojim radovima oplemenili nišku Kliniku za maksilofacijalnu hirurgiju (2010).      Uz Radovana Đurića osnivači Niš Art Fondacije bili su slikarka Olja Ivanjicki, glumica i istoričarka umetnosti Neda Arnerić, teatrolog Jovan Ćirilov, glumica Rada Đuričin, novinarka Gordana Suša, kao i Đorđe Lalošević, Dragoš Stojanović, Tihomir Trivunac, Mihailo Spasović, Borislav Gvozdenović…


RADOVAN ĐURIĆ

Radovan Đurić je rodjen 1945. godine u malenom selu Ljubatovica, u opštini Bela Palanka, u učiteljskoj porodici. U Nišu  je završio osnovnu i srednju školu, a kasnije je radio kao dizajner i scenograf u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Slikarstvo je učio u Veneciji i Amsterdamu, a u tim gradovima i Parizu imao je ateljea. Od 1973. godine je živeo u Njujorku, gde  je između ostalog imao reprezentativnu galeriju „Lale space“ („Prostor Lale“). Bio je državljanin Srbije i SAD.

Uspešno je izlagao u ex Jugoslaviji, Italiji, Francuskoj, Nemačkoj, Holandiji, Španiji, Belgiji, Švajcarskoj, Kanadi, Australiji, SAD… Njegovi umetnički radovi danas se nalaze u privatnim, korporacijskim i bankarskim kolekcijama širom Amerike i Evrope. Još krajem  70.tih neki srpski mediji proglašavali su ga „jednim od najskupljih jugoslovenskih slikara u svetu“.

Đurićev dom u Njujorku- Menhetnu i Kvinsu, bio je skoro obavezna stanica “naših ljudi” koji su se slučajno ili namerno našli na toj strani sveta.

Od 2003. godine, kada je kompanija „Filip Moris“ došla u Srbiju, kupivši Duvansku industriju Niš, čemu je, po nekim izvorima, i sam bitno doprineo, Đurić je veoma često boravio u Srbiji.

Izabrao je i da joj se „zauvek“ vrati, odnosno bude sahranjen u Beogradu.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here