• Transparentnost Srbije demantovala je izjavu premijerke Srbije Ane Brnabić da je „ugovor Vlade sa francuskom kompanijom ‘Vansi erport’ o koncesiji za aerodrom ‘Nikola Tesla’ u Beogradu objavljen na sajtu Ministarstva , u formi u kojoj je to moguće“
  • Medju šest objavljenih dokumenata ne nalazi se sam ugovor sa aneksima, niti u celini, niti u delovima, već samo pojedine informacije unete u odgovarajuće obrasce, navodi ova organizacija
  • Deo stručnjaka za strane investicije ocenjuje da ugovor o koncesiji za beogradski Aerodrom „Nikola Tesla“ verovatno nikada neće biti objavljen, iako je to zakonska obaveza, osim ako zbog sudskog spora ne dospe na medjunarodnu arbitražu.
foto: sajt aerodroma

Transparentnost Srbije demantovala je izjavu premijerke Srbije Ane Brnabić da je „ugovor Vlade sa francuskom kompanijom ‘Vansi erport’ o koncesiji za aerodrom ‘Nikola Tesla’ u Beogradu objavljen na sajtu Ministarstva , u formi u kojoj je to moguće“.

– Medju šest objavljenih dokumenata ne nalazi se sam ugovor sa aneksima, niti u celini, niti u delovima, već samo pojedine informacije unete u odgovarajuće obrasce- navodi se u saopštenju Transparentnosti.

Ova organizacija navela je da su objavljeni samo neki od osnovnih podataka iz ugovora, među kojima nema onih bitnih, pa ni podataka o kojima je stručna i druga javnost proteklih meseci polemisala, uključujući i ograničenje broja putnika na drugim aerodromima u Srbiji.

U objavljenom dokumentu „Podaci o ugovoru“ navodi se firma koja je dobila koncesiju, te da ugovor, zaključen na 25 godina, važi od 22. marta 2018., osim kada je “predviđeno da prava i obaveze ugovornih strana zavise od ispunjavanja prethodnih uslova”- bez navođenja kojih, te da “Vansi erport” preuzima sedam vrsta obaveza- definisanih krajnje uopšteno.

Prema navodima Transparentnosti, u ovom dokumentu jedino je vredno to što je svih 25 priloga ugovora popisano po nazivu.

– Od značaja je takođe da su poimence navedeni prilozi koji se „smatraju poverljivim“ zato što sadrže podatke o ličnosti i poslovne tajne. Kao poverljivi označeni su dokumenti pod nazivom „osiguranje“, „finansijski model“, „zaposleni koji prelaze“, „ugovori koji se prenose“ i „ugovor o tehničkim uslugama“- navodi Transparentnost.

Iz ovakvog nabrajanja može se zaključiti da preostalih 20 priloga ne predstavlja poslovu tajnu i da se već sada mogu objaviti, ali to ipak nije učinjeno, upozorava ta organizacija.

Osim toga, dodaje ona, ovi podaci iz ugovora o koncesiji nisu objavljeni na sajtu Ministarstva finansija, kako je navela premijerka Brnabić, već na Portalu javnih nabavki u okviru zbira dokumenata o koncesiji „Javno privatno partnerstvo koncesija za aerodrom ‘Nikola Tesla’ dokumenti 2017/2018“.

Deo stručnjaka za strane investicije ocenjuje da ugovor o koncesiji za beogradski Aerodrom „Nikola Tesla“ verovatno nikada neće biti objavljen, iako je to zakonska obaveza, osim ako zbog sudskog spora ne dospe na medjunarodnu arbitražu.

Savetnik za ulaganja Mahmut Bušatlija rekao je novinskoj agenciji Beta da je  Aerodrom „Nikola Tesla“ akcionarsko društvo i da njegovo poslovanje mora biti javno.

– Država je dužna da objavi ugovor sa Vansijem kako bi svi gradjani koji su i akcionari beogradskog aerodroma, mogli da imaju uvid u poslovanje te kompanije- rekao je on.

„Vansi“ je, kako je istakao, uzeo koncesiju za beogradski aerodrom računajući na uspešno poslovanje „Er Srbije“, ali on sumnja da ta aviokompanija u vlasništvu Vlade Srbije i „Etihada“ iz Ujedinjenih Arapskih Emirata može da opstane.

– Velika je nepoznanica kakve će država imati obaveze prema Vansiju ako se dogodi da Er Srbija bankrotira, poput Er Berlina gde je suvlasnik bio Etihad- kazao je Bušatlija.

On je dodao da je na portalu javnih nabavki objavljen dokument koji je samo dokaz o javnoj registraciji ,koja je i „obavezna za ugovore koji se odnose na državni kapital“, upozoravajući da on sadrži „samo formalne podatke o strankama i predmetu ugovora, ali ne i njihova prava i obaveze“.

Ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom na period od 25 godina potpisan je 22. marta ove godine, pošto je „Vansi erport“ pobedio na tenderu s ponudom od 501 miliona evra, uz investicionu obavezu od  732 miliona evra i plaćanje godišnje takse od 4,4 miliona do 15 miliona evra.

Već 30. marta Gradsko veće Niša donelo je odluku o besplatnom ustupanju osnivačkih prava, kompletne imovine, sertifikata i licenci niškog aerodroma  „Konstrantin Veliki“ Republici, na preporuku Vlade Srbije.

Odluka je izazvala građanske proteste, kao i javne sumnje da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad niškim aerodromom upravo zbog ugovora o koncesiji za beogradski aerodrom.

Nakon više suprotestavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska saobraćaja Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ su da je u ovom koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona putnika.

Oni su kazali da bi Srbija, ukoliko se to dogodi, mogla da dođe u poziciju da plaća penale „Vansiju“ ili da mu produži koncesiju.

Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ pokrenula je zbog ovakvog ugovornog ograničenja za niški i druge aerodrome u Srbiji postupak pred Direkcijom za zaštitu konkurencije Komisije Evropske unije u Briselu.

Konačnu odluku o vlasničkom statusu Aaerodroma „Konstantin Veliki“  trebalo bi da donese Skupština grada Niša, nakon prvomajskih praznika.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here