• Na aerodromu „Konstantin Veliki“ u januaru i februaru je zabeleženo 12,4 odsto manje putnika i 6,3 odsto manje aviona nego u istom periodu prošle godine, objavljeno je na sajtu aerodroma
  • Aerodrom trenutno ima redovne avio- linije do deset evropskih destinacija, odnosno jednu manje u odnosu na početak 2018, a pojedine linije su redukovane
  • Republika Srbija je 8. avgusta prošle godine besplatno preuzela vlasništvo i osnivačka prava nad niškim aerodromom, uz zvanično obrazloženje da aerodrom nije u stanju da bude samoodrživ, a da niški budžet ne može da pokrije potrebe njegovog funkcionisanja i razvoja
  • Predsednik Srbije Aleksandar Vučić tada je najavljivao da će država  narednih godina u njega ulagati „još mnogo više“ nego ranije i da će on postati „najvažniji srpski aerodrom“
  • Resorna ministarka Zorana Mihajlović je obećala da će nakon besplatnog preuzimanja aerodroma od strane države „rasti“ investicije, broj linija, broj putnika i broj zaposlenih u niškoj vazdušnoj luci, a da će cene aerodromskih usluga „ostati iste“
foto: fly from Niš

Na aerodromu „Konstantin Veliki“ u Nišu u januaru i februaru ove godine zabeleženo je 12,4 odsto manje putnika i 6,3 odsto manje aviona nego u istom periodu prošle godine, pokazuju podaci objavljeni na veb sajtu aerodroma.

Prema tim podacima, u prva dva meseca ove godine na niškom aerodromu zabeleženo je 48.872 putnika i 195 aviona, dok je u istom periodu 2018. godine aerodrom imao 55.806 putnika i 208 aviona. Tokom januara i februara aerodrom je opslužio tri kargo aviona, sa ukupno 49 tona robe, a u istim mesecima prošle godine- šest aviona sa 121 tonom robe.

Niški aerodrom trenutno ima redovne linije do deset evropskih destinacija, odnosno jednu manje u odnosu na početak 2018, a pojedine linije su redukovane. Na aerodromu od 1. novembra prošle godine ne radi restoran, a iz firme „Avio krilo“ su kazali da su raskinuli ugovor o zakupu tog prostora pre roka zbog opadanja broja putnika.

Republika Srbija je besplatno preuzela vlasništvo i osnivačka prava nad aerodromom „Konstantin Veliki“, čiji je vlasnik i osnivač bio grad Niš, početkom avgusta prošle godine, uz zvanično obrazloženje da aerodrom nije u stanju da bude samoodrživ, a da niški budžet ne može da pokrije potrebe njegovog funkcionisanja.

Ministarska saobraćaja Zorana Mihajlović je ocenila  da su gradsko i rukovodstvo aerodroma „nesposobi“ da njime upravljaju, te da čak  „mogu da dovedu u pitanje odvijanje avio-saobraćaja“, pa i „bezbednost putnika“.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić  tada je najavljivao da će država  narednih godina u njega ulagati „još mnogo više“ nego ranije i da će on postati „najvažniji srpski aerodrom“.

Ministarka Mihajlović je obećala da će nakon besplatnog preuzimanja aerodroma od strane države „rasti“ investicije, broj linija, broj putnika i broj zaposlenih u niškoj vazdušnoj luci, a da će cene aerodromskih usluga „ostati iste“.

Pomoćnik ministra saobraćaja Zoran Ilić nedavno je ustvrdio da je nakon preuzimanja aerodroma Vlada Srbije u njega uložila 256 miliona dinara.

Mihajlović je dodala da će Vlada u toku ove godine „uložiti još 240 miliona dinara, plus pet miliona evra za izgradnju tornja“.

Ona je kazala da Ministarstvo saobraćaja očekuje od grada Niša i niškog aerodroma da predlože deset potencijalnih ruta od javnog značaja do evropskih destinacija, koje će „Vlada finansijski da pomogne“.

– Država će nastaviti da ulaže u niški aerodrom sa ciljem da postane rezervni za Aerodrom “Nikola Tesla” u Beogradu- rekla je ona i dodala da će i sedište novoformiranog državnog preduzeća „Aerodromi Srbije“ biti u Nišu.

Optimistična obećanja državnih i lokalnih zvaničnika o investicijama i razvoju niškog aerodroma, međutim, razlikuju se od zvaničnih podataka u dokumentima i situacije „na terenu“.  

Pojedini mediji i opozicija su prethodno upozorili da u  budžetu Srbije za 2019. godinu nisu predviđena sredstva za ulaganje u niški aerodrom.

Dnevni list Danas je u oktobru prošle godine izvestio da ne postoji nijedan dokument u kojem se navode bilo kakve obaveze države prema aerodromu, kao i gradu Nišu.

Ministarstva saobraćaja je za taj list saopštilo da „ne postoje“ dokumenti u kojima se navode konkretne obaveze države prema besplatno ustupljenom aerodromu i gradu Nišu, kao i dokumenti u kojima se vide planirane investicije države u taj aerodrom za 2019. godinu, plan avio linija ili garantije da broj zaposlenih neće biti smanjen.

I sama ministarka Mihajlović je nedavno indirektno „priznala“ da Republika neće „oprostiti“ dug Grada Niša od 1,6 milijardi dinara prema Ministarstvu odbrane za aerodromsko zemljište od 157 hektara, što su prethodno direktno ili indirektno najavili i ona i drugi republički ili lokalni zvaničnici. Gradonačelnik Niša Darko Bulatović je, čak, samo dve sedmice ranije kazao da će dug biti „oprošten“, navodeći da je njegovo otpisivanje „u proceduri“ i u „fazi raskida“.

Prema ugovoru između Grada Niša i Ministarstva odbrane, zaključenom 2010. godine, Grad je dužan da Ministarstvu odbrane u potpunosti isplati vrednost ovog aerodromskog zemljišta do 2020. godine. Prema dostupnim podacima, grad je do sada isplatio tek oko jedan odsto vrednosti zemljišta.

Finansijski izveštaji niškog aerodroma, koje su analizirali stručnjaci Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, kao i izvori bliski aerodromu koji raspolažu podacima o ulaganju , saopštili su i da ga država u toku 2014, 2015, 2016. i 2017, kao i prvom kvartalu 2018, nije subvencionisala tu vazdušnu luku ni sa jednim dinarom.

Ministarka Mihajlović je, međžutim, neposredno pre toga ustvrdila da je Srbija od 2014. Do danas u niški aerodrom uložila 9,8 miliona evra, ukoliko se pored direktnog ulaganja od 3,6 miliona evra, obračunaju i troškovi poslovanja Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), kao i Uprave granične policije i Uprave carina, koje su „stacionirane“ na aerodromu.

Aerodrom “Konstantin Veliki” je, inače, pre preuzimanja od strane Republike beležio poslovnu ekspanziju, koja je započela 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zanteresovale lou kost kompanije, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra. Rezultat takvih taksi bile su izuzetno niske cene avionskih karata do evropskih destinacija koje su iznosile i samo deset evra.

Ovakva poslona politika bila je jedan od ključnih razloga da Aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1335 putnika, u toku 2017. uknjiži 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša. 


KONTROVERZE

Skupština grada Niša je 22. juna prošle godine donela odluku o besplatnom ustupanju imovine, osnivačkih prava i udela niškog aerodroma Republici.

Odluka je doneta na predlog Gradskog veća, usvojen 30. marta prošle godine, samo dan nakon što je Vlada u svom zaključku preporučila takvu „transakciju“.

Neposredno nakon predloga Gradskog veća formirana je Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ i započeta serija građanskih protesta, na kojima je izražena sumnja da država preuzima „Konstantina Velikog“ kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla“, francuske kompanije Vansi erport. 

Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić direktno ili indirektno su „priznali“ da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju preći po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here