• Neće biti objavljeni prilozi koji sadrže poslovnu tajnu i biznis plan koncesionara, francuske firme Vansi Erport, i to tokom 25 godina, na koliko je koncesija potpisana- saopštili su u Ministarstvu.
  • Pojedini stručnjaci su ocenili  da ovakvo objavljivanje ugovora znači da „javnost neće imati uvid u ključne elemente ugovora“
  • U poslednjih 18 godina nije bilo puno objavljenih ugovora, setite se samo ugovora sa Fijatom koji je bio potpuno zacrnjen, rekao je Mahmud Bušatlija, konsultant za strane investicije
  • Za sada je neizvesno da li će biti objavljeni delovi koncesionog ugovora koji se odnose na ograničenje broja putnika za niški i druge aerodrome u Srbiji, iako su državni zvaničnici prethodnih meseci već saopštili da takvo ograničenje postoji
  • Oni su kazali da koncesioni ugovor za aerodrom „Nikola Tesla“ predviđa mogućnost plaćanja državne odšete Vansi Erportu, ukoliko,  dok „Tesla“ ne bude imao 12 miliona putnika godišnje, niški i drugi aerodromi u radijusu od 150 do 230 kilometara od Beograda usluže više od po milion putnika godišnje
  • Prema proceni stručnjaka, niški  aerodrom, koji u poslednje četiri godine beleži dramatičan rast broja putnika, mogao bi da dostigne milion putnika pre nego što „Nikola Tesla“ usluži 12 miliona
foto: sajt aerodroma Beograd

Ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom „Nikola Tesla“ izmedju Republike Srbije i francuske kompanije Vansi Erport trebalo bi da bude objavljen do kraja ove godine, ali bez priloga koji sadrže poslovnu tajnu ili biznis plan ove kompanije u narednih 25 godina, na koliko je koncesija potpisana, saopšteno je ovih dana u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

U Ministarstvu su kazali da je „želja i namera Vlade Republike Srbije da se ugovor o koncesiji objavi nakon finansijskog zatvaranja transakcije, krajem ove godine, kada se planira prenos sertifikata erodromskog operatera i uplata jednokratne koncesione naknade“.

U skladu sa Zakonom o tajnosti podataka, ugovor koji ima oznaku „strogo poverljivo“, ne može se objaviti do skidanja te oznake, što će biti učinjeno nakon finansijskog zatvaranja transakcije. Koncesionar Vansi Erport se saglasio sa namerom Vlade Republike Srbije da se ugovor objavi po zatvaranju finansijske transakcije, navelo je resorno Ministarstvo.

– Nijedan kompanija koja posluje na svetskom tržištu ne otkriva delove svog biznis plana jer bi time oslabila svoju tržišnu poziciju. Zato neće biti objavljeni prilozi koji sadrže poslovnu tajnu i biznis plan tokom 25 godina, na koliko je koncesija potpisana- saopštili su u Ministarstvu.

Oni su dodali da je do finansijskog zatvaranja ove transakcije „potrebno da se dobije saglasnost međunarodnih finansijskih institucija, poput Evropske banke za obnovu i razvoj, Evropske investicione banke i Međunarodne finansijSke korporacije, koje finansiraju projekat“.

U Vladi Srbije prethodno su kazali da će ugovor o koncesiji biti objavljen u septembru, takođe navodeći ograničenja u objavljivanju.

– Vansi erport je razumeo Vladu Republike Srbije u želji da se celokupan ugovor sa svim aneksima objavi javnosti i pokazao spremnost da to učini u svim delovima, osim delovima koji sadrže poslovnu tajnu i njihov know-how, kao i komercijalne uslove poslovanja tokom 25 godina koncesije, jer bi njihovo obelodanjivanje uticalo na njihovu kompetitivnost prilikom realizacije ugovora- rekli su u Vladi za dnevni list Danas.

Oni su još kazali da je „pravo Vansija da ima zaštitu poslovne tajne predviđeno i samim ugovorom“.

Pojedini stručnjaci su ocenili  da ovakvo objavljivanje ugovora znači da „javnost neće imati uvid u ključne elemente ugovora“.

– Ugovor je već potpisan, a javnost je trebalo da zna najvažnije elemente ugovora još i pre potpisa. Ali, u poslednjih 18 godina nije bilo puno objavljenih ugovora. Setite se samo ugovora sa Fijatom koji je bio potpuno zacrnjen- rekao je Mahmud Bušatlija, konsultant za strane investicije.

Za sada je neizvesno da li će biti objavljeni delovi koncesionog ugovora koji se odnose na ograničenje broja putnika za niški i druge aerodrome u Srbiji, iako su državni zvaničnici prethodnih meseci već saopštili da takvo ograničenje postoji.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, resorna ministarska Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić  direktno ili indirektno kazali su da koncesioni ugovor za aerodrom „Nikola Tesla“ predviđa mogućnost plaćanja državne odšete Vansi Erportu, ukoliko,  dok „Tesla“ ne bude imao 12 miliona putnika godišnje, niški i drugi aerodromi u radijusu od 150 do 230 kilometara od Beograda usluže više od po milion putnika godišnje.

Niški aerodrom je u poslednje četiri godine zabeležio ozbiljnu poslovnu ekspanziju, a broj putnika se sa 1300, koliko je imao 2014, povećao na 330.000, u 2017. godini, zahvaljujući pre svega izuzetno niskim cenama aerodromskih usluga.

Prema proceni stručnjaka, ovaj aerodrom bi mogao da dostigne milion putnika već za nekoliko godina, odnosno pre nego što „Nikola Tesla“ usluži 12 miliona.


CIFRE

Ugovor o koncesiji beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ potpisan je na 25 godina, a ukupna nominalna vrednost ove transakcije je 1.461.508.000 evra, i tu spadaju jednokratna naknada, minimalne godišnje koncesione naknade i kapitalna ulaganja.

Vansi Aerodromi ponudio je jednokratnu koncesionu naknadu u iznosu od 501 milion evra. Isplata će se vršiti kroz dividendu i to: Republici Srbiji 417 miliona evra i malim akcionarima 84 miliona evra.

Tokom perioda trajanja koncesije biće plaćana godišnja koncesiona naknada.Minimalna koncesiona naknada po godini kreće se između 4,4 miliona evra i 15,1 miliona evra.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here