• Čak šest ili sedam od ukupno 12 avio- linija potpuni su nonsens i manje ili više direktno konkurišu postojećim linijama u Nišu na kojima voze lou kost kompanije, a čak i ako progutaju tu „žabu“ loukosteri se susreću sa tenderskim kriterijumima koje može da zadovolji samo „Er Srbija“, ocenio je bivši direktor Regionalne razvojne agencije Jug
  • Avramović je precizirao da su to pre svega kriterijumi „povezanih letova“ ili 15 zaposlenih u kol centru ponuđača, što loukosteri nemaju
  • On je dodao da su odbijajući faktor za loukostere i uslovi u ponuđenom ugovoru za buduće izabrane ponuđače, od kojih neki obesmišljavaju i ceo tender- ukoliko niste „Er Srbija“
  • Podsetio je da je jedan od tenderskih uslova i postojanje drugog aviona u rezervi na teritoriji Srbije, što u ovom trenutku može da ispuni samo „Er Srbija“, pošto od lou kost kompanija samo „Viz er“ ima takav avion, ali stacioniran u Budimpešti
  • Vlada Srbije je krajem januara usvojila odluku o uvođenju 12 linija od javnog interesa na aerodromu „Konstantin Veliki“, a Ministarstvo saobraćaja je potom na veb sajtu objavilo tekst tendera
  • Letovi izabranih kompanija biće subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a za tu namenu iz republičkog budžeta planirano je 1,8 milijardi dinara za tri godine, odnosno 600 miliona godišnje
foto: privatna arhiva

Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije Jug (RRA Jug), kazao je da je „potpuno siguran“  da će jedini ponuđač na tenderu za 12 subvencionisanih linija sa niškog aerodroma biti „Er Srbija“ jer „kriterijumi u tenderu, procesu ocenjivanja ponuda i ugovoru za izabranog ponuđača stavljaju u podređeni položaj sve druge avio- kompanije, a posebno loukostere“.

RRA Jug kroz studije i elaborate uređuje poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju.

Vlada Srbije je krajem januara usvojila odluku o uvođenju 12 linija od javnog interesa na aerodromu „Konstantin Veliki“, a Ministarstvo saobraćaja je potom na veb sajtu objavilo tekst tendera, ugovora za izabranog ponuđača i potrebne dokumentacije za izbor avio- prevoznika.

Letovi izabranih kompanija biće subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a za tu namenu iz republičkog budžeta planirano je 1,8 milijardi dinara za tri godine, odnosno 600 miliona godišnje.

Ove avio- linije su nekomercijalne, vode do destinacija u Nemačkoj, Italiji, Švedskoj, Austriji, Mađarskoj, Sloveniji i Crnoj Gori, a predložio ih je grad Niš.

– Tender je naslikan za „Er Srbiju“. Čak šest ili sedam od ukupno 12 avio- linija potpuni su nonsens i manje ili više direktno konkurišu postojećim linijama u Nišu na kojima voze lou kost kompanije. A čak i ako progutaju tu „žabu“, loukosteri se susreću sa tenderskim kriterijumima koje može da zadovolji „Er Srbija“, a one ne mogu- ocenio je Avramović.

On je precizirao da su to pre svega ponderisani kriterijum „povezanih letova“ ponuđača, na koje odlazi čak 15 odsto od ukupnog broja poena na tenderu, ili kriterijum o 15 zaposlenih u kol centru ponuđača koji imaju dokazano iskustvo i bezbednosnu proveru. Lou kost kompanije nemaju „povezane letove“, kao ni kol centre, već koriste usluge takvih centara na samim aerodromima.

On je još kazao da su odbijajući faktor za sve avio- kompanije koje nisu nacionalne, a posebno za loukostere- uslovi u objavljenom ugovoru za izabrane ponuđače.

U tenderu nije navedeno da će se ugovori zaključivati na period od tri godine, već „do tri godine“, a budžetski novac je obezbeđen  samo za 2019. Dinamikom realizacije ugovora predviđeno je plaćanje po mesečnim fakturama, nakon izvršenja konkretnog posla, tako da te kompanije ove godine, u kojoj tender tek treba da se realizuje, mogu u najboljem slučaju da računaju samo na polovinu godišnje tranše od 600 miliona.

Prema njegovim rečima, posebno je problematično što član 18. ugovora koje će zaključivati izabrani ponuđači „poništava čitav tenderski, odnosno ugovorni aranžman“. On definiše da se, ukoliko iz bilo kog razloga u toku trogodišnjeg trajanja ugovora ne budu bila obezbeđena sredstva u godišnjem budžetu Srbije- što se može dogoditi i 2020. ili 2021. godine, ugovor otkazuje bez ikakvih posledica po naručioca, odnosno državu Srbije.

Ova odredba poništava sva ugovorna prava avio- kompanija i obesmišljava sam ugovor, ocenio je on. 

– Ali, odredba je problematična za loukostere, a ne i za jednu privilegovanu avio kompaniju, koja je i do sada po raznim osnovama uspešno izvlačila državni novac, a to je „Er Srbija“- rekao je. – Iz mog skromnog iskustva, a učestvovao sam u pregovorima sa više avio- kompanija, svi ovi tenderski i ugovorni uslovi su više nego dovoljni razlozi da nikome na pamet ne padne da se pojavi na tenderu, osim „Er Srbiji“.

On je podsetio da je jedan od tenderskih uslova i postojanje drugog aviona u rezervi na teritoriji Srbije, što u ovom trenutku može da ispuni samo „Er Srbija“, pošto od lou kost kompanija samo „Viz er“ ima takav avion, ali stacioniran u Budimpešti.

– Da se razumemo, nije problem, recimo „Rajaneru“, koji ima nekoliko stotina aviona, da jedan stacionira u Beogradu, ali je problem što on to neće ni pokušati da uradi jer ga apsolutno odbijaju tederski i ugovorni uslovi- zaključio je on.

 Avramović je u septembru prošle godine, nakon što je Republika preuzela vlasništvo i upravljanje „Konstantnom Velikim“ od grada Niša, a najavljena njegova smena, podneo ostavku na mesto direktora RRA Jug.

U vreme njegovog i mandata direktora aerodroma Vladice Đurđanovića, koji je u to vreme takođe podeo ostavku, niški aerodom je doživeo poslovnu ekspanziju, povećavši broj putnika sa 1335, koliko ih je uknjiženo 2014. godine, na 331.582, koliko je bilo 2017.

Osnovni razlog za ovakav rast je dolazak loukostera kojima je aerodrom ponudio putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo izuzetno niskim cenama avionskih karata do evropskih destinacija u iznosu i od samo deset evra.


KONTROVERZE

– Kako je uopšte objavljen tender za buduće  avio- prevoznike u ukupnom izosu od 1,8 milijadi dinara, a nisu obezbeđena budžetska sredstva za ceo iznos, odnosno za takav iznos ne postoji budžetska stavka? Da li Zakon o javnim nabavkama dozvoljava raspisivanje tendera na kojem naručilac kaže: „sad nemamo sredstva, ali biće ih, majke mi“.

Takođe, Ministarstvo saobraćaja je tadašnjem direktoru niškog aerodroma i meni zameralo „preniske“ aerodromske takse od tri evra, koje smo utvrdili konkretnim i strateškim odlukama, nazivajući ih „neodrživim rešenjem“, a sada će, po svoj prilici, to neodrživo rešenje rado ponuditi i nacionalnom avio prevozniku. I uz takvu pogodnost mu verovatno dati još 1,8 milijardi dinara iz državnog budžeta- rekao je Bojan Avramović.

1 komentar

  1. Ovaj covek je sa Vladicom Djurdjanovicem ispozaposljavao sve rodjake, prijatelje i svalerke na Aerodromu. Dok je bio neko ko se oko Aerodroma pita, jedina mu je briga bila da zbrine bliznje i tamo ih zaposli. Cist Nepotizam.To je toliko daleko islo da su se zaposljavala deca sa srednjom skolom, i to rodjaci SNS glasaca a onda su u toku radnog odnosa zavrsavali i polagali licence. A ta deca dolazila su na radna mesta starijih radnika koji su degradirani i poslati da rade poslove koji su im ispod nivoa. I sada se isti javlja da kritikuje propadanje Aerodroma? Na tu pricu mogu da padni ljudi koji nisu upoznali Avramovica i Djurdjanovica ali ne i oni koji su pretrpeli posledice. Ovo je tipican karijerista koji da je nesto dobro uradio svi mi ga pamtili po tome.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here