• Direktor Regionalne razvojne agencije Jug Bojan Avramović je ocenio da će nakon nedavnog državnog preuzimanja aerodroma „Konstantin Veliki“  verovatno biti povećane aerodromske takse, a onda će Rajaner otići iz Niša u Beograd i ofanzivnim otvaranjem novih linija ugroziti Er Srbiju
  • On smatra da koncesionar beogradskog aerodroma, Vansi erport, nema nameru da doprinese opstanku Er Srbije i niškog aerodroma, već mu odgovara da drži monopol u Srbiji, a da Rajaner, sa kojim ima fantastične poslovne odnose, dođe u Beograd
  • Ishitreno i problematično preuzimanje vlasništva nad niškim aerodromom je „još jedna u nizu brljotina ministarke Zorane Mihajlović u poslednjih godinu dana“
  • Država od 2014. godine u niški aerodrom nije investirala ni dinar i to jasno pokazuju svi finansijski izveštaji, kazao je on, kategorički demantujući  tvrdnje ministarke Mihajlović da je država od  2014. godine u ovu vazdušnu luku uložila 9,8 miliona evra, od kojih 3,6 miliona evra kroz direktno ulaganje
  • Doskorašnji direktor niškog aerodroma Vladica Đurđanović i ja imali smo ideju da se broj putnika poveća do skoro milion i onda aerodrom ponudi u koncesiju ili da se aerodrom dokapitalizuje na berzi tako da većinski ostane u vlasništvu grada, što bi dovelo do dalje poslovne ekspanzije aerodroma i bilo na korist i Niša i Srbije, kaže Avramović za dnevni list Danas
foto: m.k.

Direktor Regionalne razvojne agencije Jug Bojan Avramović  ocenio je da će nakon nedavnog državnog preuzimanja aerodroma „Konstantin Veliki“  verovatno biti povećane aerodromske takse, što će ne samo dovesti u pitanje ostanak postojećih avio-kompanija na niškom aerodromu, već će biti pogubno po nacionalnu avio- kompaniju Er Srbija.

RRA kroz studije i elaborate uređuje poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju i određuje cene aerodromskih usluga.

Avramović  je podsetio da je povećanje aerodromskih taksi  preporučeno u nekoliko republičkih dokumenata, među kojima je i Mišljenje o Studiji RRA Jug o održivosti i opravdanosti proširenja  kapaciteta niškog aerodroma od 2017.-2022. godine, koje je početkom 2017. godine potpisala ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović.

U tom dokumentu je ocenjeno da poslovanje niškog aerodroma sa “ekstremno niskim cenama usluga” doprinosi “urušavanju sistema vazdušnog saobraćaja Republike Srbije“ i predstavlja “nelojalnu konkurenciju Er Srbiji na linjama na kojima je stabilizovala rad”.

Ali, prema Avramovićevom mišljenju, poslovanje Er Srbije ugroziće upravo povećanje aerodromskih taksi, koje treba očekivati.

-Očekivano povećanje aerodromskih taksi verovatno će uticati da Rajaner ode sa niškog na beogradski aerodrom jer je praksa te kompanije da u slučaju pogoršanja ugovorenih uslova poslovanja na bilo kom aerodromu primenjuje kontrameru- obustavu saobraćaja. Kada Rajaner bude došao u Beograd, uradiće ono što je već uradio, recimo, u Sofiji ili Frankfurtu – baziraće tri do pet aviona na aerodromu, otvoriće odjednom 20 do 30 linija i u trenutku će imati kapacitet od 1,5 do 2 miliona sedišta. Na taj način će konkurisati najisplativijim linijama Er Srbije- za Cirih, Beč, London, Minhen, Frankfurt…,  i štetiti poslovanju te kompanije. Dakle, ovo što je država uradila je dovođenje mečke- koja je bila u Nišu, 250 kilometara daleko od kuće, na sam kućni prag – ocenio je on za dnevni list Danas.

foto: m.k.

Avramović je podsetio da su Rajan er i Izi džet najveći operateri na evropskim aerodromima kojima upravlja Vansi erport, a koji je marta ove godine postao koncesionar beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“, i da „oni imaju fantastične poslovne odnose“.

– Sigurno je da Vansi erport, koji upravlja aerodromima u Beogradu Prištini, nema nameru da doprinese opstanku niškog aerodroma, a ni Er Srbije. Naprotiv, Vansiju je u interesu da ima i Rajan er u Beogradu i monopol u Srbiji, a sve to nije moglo da se desi dok god smo mi u Nišu vodili drugačiju poslovnu politiku aerodroma- rekao je on.

On je kazao da ne može da veruje da je država požurila da „ishitreno i bahato“ preuzme vlasništvo i upravljanje nad „Konstantinom Velikim“ na zahtev Vansi erporta.

Prema njegovoj oceni, država je sigurno mogla da nađe druge načine da kontroliše rast broja putnika u Nišu do mere koja neće štetiti koncesionom ugovoru sa Vansijem i tako „elegantno izbegne sve ove probleme“.

– Ovo je samo jedna u nizu brljotina Zorane Mihajlović kojih smo se nagledali u poslednjih godinu dana, a mislim da ćemo to gledati još neko vreme- kazao je on i dodaoda je ministarstvo saobraćaja „potpuno ishitreno i nepotrebno uvuklo Vladu Srbije u problematično preuzimanje niškog aerodroma“.

Avramović je kategorički demantovao tvrdnje ministarke Mihajlović da je država u ovaj aerodrom od  2014. godine uložila 9,8 miliona evra, od kojih 3,6 miliona evra predstavlja direktno ulaganje.

– Država od 2014. godine u niški aerodrom nije investirala ni dinar i to jasno pokazuju svi  njegovi  finansijski izveštaji- kazao je.

Prema njegovim rečima, izuzetak je donacija Direktorata civilnog vazduhoplovstva , u decembru 2017. godine, u iznosu od 10 miliona dinara, namenjena unapređenju bezbednosti Aerodroma, koja je data nakon što je Aerodrom uplatio Direktoratu skoro 20 miliona dinara za tu namenu kroz takse za unapredjenje bezbednosti vazdušnog saobraćaja, tako da je „pitanje koliko je i to donacija“.

Aerodrom „Nikola Tesla“ je niškom aerodromu dao opremu, ali ona nije bila nova, te joj vrednost nije bila velika, i to najčešće na uslugu, a ne u vlasništvo.

Avramović je kazao da su on i doskorašnji direktor niškog aerodroma Vladica Đurđanović imali sasvim drugačije planove sa ovim aerodromom, koji su bili „na korist Niša i Srbije i nisu se oslanjali na novac iz bilo kog budžeta“.

– Imali smo ideju da broj putnika na niškom aerodomu dovedemo do skoro milion, pa da onda aerodom ponudimo u koncesiju. Druga ideja je bila da se niški aerodom dokapitalizuje na berzi, tako da 75 odsto ostane u vlasništvu grada, a 25 odsto proda akcionarima. I jedna i druga ideja bi dovele do dalje poslovne ekspanzije aerodroma, daleko većih poreskih i drugih prihoda u budžetima Grada i Republike, zapošljavanja na hiljade radnika…- kazao je on.

Pre nego što je država prošlog meseca besplatno preuzela osnivačka prava i vlasništvo nad aerodromom Đurđanović i on su „završavali pregovore i  markirali nove linije iz Niša- do Atine, Pariza i Istanbula, koje bi trebalo da realizuju Viz er, Rajan er i Turkiš erlajns“.

Razgovarali su i sa Euro vinsom, lou kost kompanojom Lufthanze,kako bi otvorila linije iz Niša.

– Nakon preuzimanja Aerodroma, nema nikakvih informacija da se na tome i dalje radi. Nema ni novih linija, ni daljeg povećanja broja putnika, ni novih investicija- kazao je on za Danas.


GRAD OD 2015. DO 2017. GODINE ULOŽIO 2,2 MILIONA EVRA

– Naš posao je bio da sa što manje para iz budžeta grada Niša napravimo poslovni model koji će da funkcioniše, te da niški aerodrom posle 30 godina postane samoodrživ i da ne mora da se subvencioniše. U tome smo uspeli- rekao je Avramović.

Prema podacima Medijske kutije, za stabilizaciju javnog preduzeća Aerodrom Niš iz budžeta grada Niša uloženo je oko 2,2 miliona evra od 2015. do 2017 godine, koliko je trajala konsolidacija i restrukturiranje tog preduzeća. Oko milion evra je potrošeno za pokrivanje dugova aerodroma, a 1,2 miliona evra  za tekuće poslovanje aerodroma, odnosno održavanje finansijske likvidnosti do trenutka samoodrživosti.

Ovakva ulaganja su bila neophodna da bi aerodrom, koji je 2014. godine imao 1300 putnika i mesečni gubitak od oko 100.000 evra, ispunio standardne uslove za dolazak avio kompanija.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here