- Katastrofalna popunjenost aviona na 12 „linija od javnog značaja“ na niškom aerodromu, koja prošlog meseca nije prešla 40 odsto, pokazuje da te linije ne služe zadovoljavanju potreba građana već predstavljaju način za još jedno upumpavanje budžetskog novca “Er Srbiji“, koja na tim linijama leti, kaže Bojan Avramović
- Avramović dodaje da ove linije nisu PSO linije (linije koje predstavljaju „javni servis“), kako ih Vlada Srbije tretira, jer su međunarodne, a u Evropskoj uniji PSO linije su isključivo unutardržavne i služe za povezivanje delova zemlje kod kojih postoje problemi u saobraćajnoj komunikaciji
- Linije sa niškog aerodoma nisu PSO linije ni zbog toga što ne pružaju podršku razvoju turizma, i to kroz javni, transparentni i fer postupak izbora avioprevoznika, kakva je praksa u EU, a što sa izborom linija i „Er Srbije“ kao avioprevoznika nije bio slučaj
- Očigledno je da se prilikom određivanja 12 „linija od javnog značaja“ iz Niša prioritetno brinulo da te linije „gađaju“ linije postojećih aviokompanija, odnosno „Rajaner“ i „Viz er“, koje lete iz Niša, kao i da se one ni na koji način ne preklope i ugroze linije „Er Srbije“ iz Beograda
- Avramovićevo reagovanje usledilo je nakon nedavnog saopštenja Aerodroma Niš da se “od početka znalo da će ovih 12 linija biti neisplative i da će država pokrivati gubitke „Er Srbiji“, te da one baš zato što su nekomercijalne i predstavljaju linije od javnog značaja
- Aerodrom je naveo da u zemljama Evropske unije (EU) postoji 176 linija od javnog interesa (PSO linije) koje države članice „podržavaju na isti način“ i da je procenat popunjenosti njihovih aviona „u većini slučajeva lošiji od popunjenosti linija iz Niša“
foto: privatna arhiva
Srbija će izdvajati enormnih pet miliona evra godišnje za svega 150 hiljada putnika koji će leteti avionima „Er Srbije“ sa niškog aerodroma na 12 „linija od javnog značaja“, koje su katastrofalno popunjene, a i po evropskim merilima nisu linije od javnog značaja, kaže Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije “Jug” (RRA “Jug”).
RRA „Jug“ je u vreme dok je Avramović bio na njenom čelu kroz studije i elaborate uređivala poslovanje aerodroma „Konstantin Veliki“ u redovnom saobraćaju i određivala cene aerodromskih usluga.
Avramovićevo reagovanje usledilo je nakon nedavnog saopštenja Aerodroma Niš da se “od početka znalo da će ovih 12 linija biti neisplative i da će država pokrivati gubitke ’Er Srbiji’“, te da one baš zato što su nekomercijalne i predstavljaju linije od javnog značaja.
Aerodrom je naveo da u zemljama Evropske unije (EU) postoji 176 linija od javnog interesa (PSO linija) koje države članice „podržavaju na isti način“ i da je procenat popunjenosti njihovih aviona „u većini slučajeva lošiji od popunjenosti linija iz Niša“.
Avamović je, inače, izračunao da je prošlog meseca popunjenost aviona „Er Srbije“ iz Niša bila manja od 40 odsto, odnosno da je iz državnog budžeta plaćeno najmanje 4.500 praznih mesta, pošto je na tim letovima instalirano 8.500 sedišta, a broj putnika porastao za samo 3.777.
– Najnovija “opravdanja” da je normalno da su avioni “Er Srbije” poluprazni jer je reč o nekomercijalnim linijama, te da je takva i evropska praksa, protivna su zdravom razumu, logici i ekonomskim zakonima. Činjenica je da će država Srbija, kako stvari sada stoje, sa pet miliona evra godišnje subvencionisati svega 150.000 putnika. Čak i da je popunjenost mnogo bolja, ta cifra ne može da pređe 220 hiljada putnika godišnje. U Srbiji su, dakle, angažovana enormna sredstva u odnosu na okruženje, a rezultat je više nego poražavajući- ocenjuje on.
Prema njegovom mišljenju, katastrofalna popunjenost aviona na 12 „linija od javnog značaja“ na niškom aerodromu „već jasno pokazuje da te linije ne zadovoljavaju potrebe građana, već služe isključivo za još jedno upumpavanje budžetskog novca ‘Er Srbiji’“.
On kaže da i pored ogromnih finansijskih sredstava „’Er Srbija’ ne može da isporuči ni približno zadovoljavajući rezultat u Nišu” iz više razloga.
– U najvažnije razloge spada činjenica da model finansiranja ovih “linija od javnog značaja” nije model PSO (linija koje predstavljaju „javni servis“) po standardima EU, a da ne predstavlja ni finansiranje turizma ili povezanosti regiona, za šta u EU takve linije služe- kaže on.
Podjednako važni razlozi za neuspeh su i što se nije prioritetno brinulo o potrebama građana već o tome da te linije „gađaju“ linije postojećih aviokompanija, odnosno loukostera „Rajaner“ i „Viz er“, koje lete iz Niša, kao i da se one ni na koji način ne preklope i ugroze linije „Er Srbije“ iz Beograda, dodaje Avramović.
On precizira da je tačno da Hrvatska, Norveška, Švedska, Velika Britanija i druge evropske zemlje subvencionišu PSO linije, ali da je tačno i da nijedna od njih nije međunarodna- kao što su linije „Er Srbije“ iz Niša, već da služe za povezivanje unutardržavnih regiona koje je otežano zbog konfiguracije terena.
Škotska, Norveška ili Švedska PSO linije uglavnom koriste za povezanost sa slabo naseljenim ostrvima, a Hrvatska za unutrašnji promet, između gradova ili sa primorskim aerodromima, kaže.
Takođe, PSO linijama u Evropi pruža se podrška razvoju turizma, ali se izbor aviokompanija sprovodi kroz javni, transparentni i fer postupak, što sa izborom linija i “Er Srbije“ u Nišu „nije bio slučaj”.
– Po ovom modelu, države i druge institucije, kakve su recimo turističke organizacije ili privredne komore, subvencionišu aviokompanije po dolazećem putniku, tako da te kompanije moraju da “zarade” subvenciju, a pri tom same biraju destinacije, pošto su odgovorne za dovođenje turista i punjenja aviona- kaže Avramović.
Nacionalni prevoznik “Er Srbija” pobedio je aprila ove godine na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika na 12 subvencionisanih linija iz Niša, kao ponuđač sa „jedinom ispravnom ponudom“.
Vlada Srbije je mesec dana ranije saopštila da će letovi na tim linijama od javnog interesa biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje.
Prema saopštenjima nadležnih, linije od javnog interesa predložio je Grad Niš, što su nezvanični izvori delimično negirali, tvrdeći da je „konačnu reč imala Vlada, koja je prioritetno vodila računa da te linije pogoduju „Er Srbiji“.
ZAŠTO?
– Zašto kao linije do javnog značaja nisu ustanovljene one koje idu prema Francuskoj, koja je druga u Evropi po broju srpske dijaspore, odmah iza Nemačke? Ili one ka Norveškoj, koja je donirala sedam miliona evra da se niški aerodrom osposobi 2003. godine? Ili one prema Turskoj, koja ima veliki broj investitora na jugu Srbije? Ili one ka Holandiji, iz koje je u Niš dolazio veliki broj turista dok je „Viz er“ držao liniju do Ajndhovena?- pita Bojan Avramović.