• Pobednički predsednički kandidat Aleksandar Vučić je za oglašavanje u medijima imao 664.089.857,50 dinara, a svi ostali kandidati značajno manje- od svega 132.628 do 179.978.856,53 dinara
  • Vučić je na oglašavanje potrošio čak 83 odsto novca namenjenog za kampanju
  • U njegovoj kampanji najviše novca za oglašavanje uplaćeno je Pinku- među televizijama, i dnevnom listu Blic- među novinama
  • Mada je u vreme kampanje bio visoki državni funkciner- premijer, iz Vučićevog izbornog budžeta Pink i Blic dobili su oko 30.000.000 dinara više nego RTS i Politika, u kojima država ima upravljačka prava
  • Mediji u kojima država ima upravljačka prava imali su izvestan prioritet u oglašavanju kod kandidata DSS Aleksandara Popovića i kandidata Grupe građana Dosta je bilo Saše Radulovića
  • Vučić se nije promovisao na Televiziji N1, dnevnom listu Danas i još nekim nacionalnim medijima, a osam predsedničkih kandidata, među kojima i drugoplasirani Saša Janković, trećeplasirani Ljubiša Preletačević Beli i četvoroplasirani Vuk Jeremić, nisu se oglašavali na Pinku
  • Čak četiri predsednička kandidata, među kojima Saša Janković i Ljubiša Preletačević Beli, nisu potrošila ni dinar za oglašavanje u štampi
  • Za promociju na internetu procentualno najviše novca namenjenog za oglašavanje potrošio je kandidat Dveri Boško Obradović

Pobednik na ovogodišnjim predsedničkim izborima Aleksandar Vučić je za oglašavanje u medijima potrošio čak četiri petine (83 odsto) ukupnih sredstava namenjenih kampanji, od kojih je najviše “otišlo” Pinku, među televizijama, i Blicu, među novinama. Iako je u vreme kampanje bio visoki državni funkcioner- predsednik Vlade Srbije, Pink i Blic su iz njegovog izbornog budžeta dobili, recimo, oko 30 miliona dinara više od RTS-a i Politike, u kojima država ima upravljačka prava, pokazali su izveštaji o troškovima izborne kampanje političkih subjekata koji su predlagali predsedničke kandidate, a koje je nedavno objavila Agencija za borbu protiv korupcije.

U istraživanju Nacionalne koalicije za decentralizaciju (NKD), koja je analizirala te izveštaje, kao i zvanične podatke Ministarstva finansija, Republičke izborne komisije (RIK) i drugih državnih organa u vezi sa izborima u poslednjih pet godina, precizira se da je koalicija oko SNS-a, koja je predložila Vučića, za oglašavanje potrošila 664.089.857,50 od 794.209.207,92 dinara, koliko su iznosili ukupni troškovi te kampanje. Najmanje novca za oglašavanje potrošila je Grupa građana”Beli- Samo jako” koja je kandidovala Ljubišu Preletačevića Belog (Luku Maksimovića)- samo  132.628 dinara, od kojih je 130.000 dinara platila za izradu spota.

                 Vučić izdvojio značajnija sredstva za TV Happy, koja je predhodnih godina u kampanjama uglavnom inkasirala minimum novca

Nakon Vučića, najveći nominalni iznos za oglašavanje potrošila je GG “Moramo bolje”, koja je kandidovala Vuka Jeremića (179.978.856,53 dinara). Srpska radikalna stranka, koja je kandidovala Vojislava Šešelja, izdvojila je, posle koalicije oko SNS-a koja je predložila Vučića, najveći procenat novca od kampanje za potrebe javnog oglašavanja- 74,17 odsto, odnosno 54.613.590,53 od 73.628.908,44 dinara.

Izveštaji dostavljeni Agenciji indirektno su pokazali izvesnu “izbirljivost” predsedničkih kandidata u pogledu medija u kojima će se oglašavati. Vučić, tako, u kampanji nije potrošio ni dinar za oglašavanje na Televiziji N1, dnevnom listu Danas i još nekim nacionalnim medijima. Osam predsedničkih kandidata, među kojima i drugoplasirani Saša Janković, koga je kandidovala GG “Za  Srbiju bez straha”, trećeplasirani Preletačević  i četvoroplasirani Vuk Jeremić, nisu se oglašavali na Televiziji Pink.

Izvesnu novinu u Vučićevoj ovogodišnjoj kampanji predstavljalo je izdvajanje značajnijih sredstava za promovisanje na Televiziji Happy, kojoj je uplaćeno više od 15 odsto ukupnih sredstava za “emitovanje spotova”, a koje je najveća stavka u njegovom oglašavanju. Prihodi Televizije Happy od izbornog oglašavanja su, inače, na predhodnim  predsedničkim i parlamentarnim izborima bili na ivici minimalnih.

Ukoliko se prioritetno oglašavanje tokom izborne kampanje u medijima u kojima država ima upravljačka prava može smatrati “brigom za državni interes”, onda su na njemu insistirali Demokratska stranka Srbije (DSS) i Pokret Dosta je bilo (DJB), koje su upravo za te medije izdvojile najviše sredstava, ma koliko ona bila ograničena. DSS, koja je kandidovala Aleksandra Popovića, uplatila je najviše sredstava za oglašavanje RTS-u (3.902.463,18 dinara), a DJB, koja je predložila Sašu Radulovića, više od polovine ukupnog novca za oglašavanje u štampi opredelila je za Večernje novosti, koje se inače nalaze u finansijskim teškoćama (342.000 dinara).

Četiri predsednička kandidata- Janković, Preletačević, kandidat GG “Za zdravu Srbiju” Milan Stamatović i kandidat Narodnog slobodarskog pokreta Miroslav Parović nisu potrošila ni dinar za oglašavanje u štampi. Svi predsednički kandidati, izuzev Parovića, promovisali su se u većoj ili manjoj meri na internetu. Za IT promociju procentualno najviše novca namenjenog za oglašavanje potrošio je Srpski pokret Dveri koji je kandidovao Boška Obradovića- trećinu (34,85 odsto) od 4.256.244,84 dinara opredeljenih za oglašavanje.

Vučić se podjednako promovisao i u Informeru i Kuriru, Preletačević emitovao jedini spot u besplatnom terminu na RTS-u

Ukupni troškovi Vučićeve kampanje iznosili su 794.209.207,92 dinara.  Za televizijsko oglašavanje potrošeno je 501.369.674,36 dinara, odnosno 75,50 odsto ukupnih sredstava za oglašavanje. Za emitovanje predizbornih spotova isplaćeno je 488.298.211,96 dinara, što je 97,39 odsto ukupnih sredstava za televizijsko oglašavanje, a za zakup termina 13.071.462,40 dinara, ali nije navedeno na kojim televizijama.

Emitovanje Vučićevih spotova Televizija Pink naplatila je 118.001.483,19 dinara, što je čak četvrtina (24,17 odsto) ukupnih sredstava koje je koalicija oko SNS-a koja ga je kandidovala potrošila za ovu namenu. Nacionalnom javnom servisu je za emitovanje spotova isplaćeno 107.085.984,00 dinara, odnosno 21,93 odsto. Televizija Prva je od takvog emitovanja zaradila 105.345.764, 21 dinara (21,57 odsto), Televizija Happy- 74.000.000, a B92- 20.259.030,08 dinara ( 4,15 odsto).

Za oglašavanje u štampi koalicija oko SNS-a potrošila je ukupno 124.493.049,38 dinara. Za Vučićevo oglašavanje u Blicu potrošeno je 29.491.025, 91 dinara, odnosno bezmalo četvrtina ukupnih sredstava opredeljenih za štampu (23,69 odsto). Slede Večernje novosti- sa inkasiranih 21.364.932 dinara (17,16 odsto), Informer- sa 19.512.640,22 dinara (15,67 odsto) i Kurir- sa 19.237.200 dinara (15,45 odsto). Zaostaju izdanja Politike, za koja je izdvojeno 12.521.715,22 dinara (10,06 odsto), list Alo (8.801.357,18 dinara), Srpski telegraf (7.863.940), novosadski Dnevnik (4.257.120), Pečat (642.735,13), Blic žena (407.767,72) i Story (392.616 dinara).

Vučić se oglašavao i preko agencije Tanjug, čiji je pravni status nakon “izlaska države iz vlasništva” nedovoljno definisan, a u stručnoj javnosti i osporavan. Za promociju na internet izdvojeno je 31.924.173,76 dinara.

Ukupni troškovi kampanje Saše Jankovića iznosili su 30.924.604,29 dinara, od kojih je na oglašavanje potrošeno 10.880.314,30 dinara. Najviše tog novca je uplaćeno televizijama, na kojima nije bilo zakupljenih termina već su isključivo emitovani spotovi. Od ukupno 3.820.651,35 dinara utrošenih na spotove, za njihovu izradu plaćeno je 2.505.105,80, a za emitovanje 1.315.545,55 dinara. Od emitovanja spotova najviše je “profitirala” Televizija N1 (491.305,55 dinara), a ostatak jer raspoređen na više regionalnih i lokalnih televizija.

Jankovićevi predlagači nisu potrošili ni dinar za oglašavanje u štampi. Emitovanje oglasa na radio stanicama koštalo je ukupno 1.206.300 dinara. Za oglašavanje na internetu potrošeno je 1.979.335,75.

Ukupni rashodi kampanje Ljubiše Preletačevića Belog iznosili su samo 2.511.152,91 dinara. On nije potrošio ni dinar za oglašavanje na televiziji, pošto je, kako je navedeno u izveštaju, spot koji su uradili “emitovan na RTS-u u toku besplatnog termina rezervisanog za predizborno predstavljanje kandidata”. Nije bilo nikakvog oglašavanja na radiju i u štampi. Za oglašavanje na internetu potrošeno je 2.628. dinara.

Troškovi kampanje Vuka Jeremića iznosili su 261.794.608,12. U okviru troškova za oglašavanje najviše je potrošeno za promociju na televiziji (123.893.761,78 dinara), od kojih 114.622.981,38  dinara za emitovanje spotova. Najviše sredstava za tu namenu dobila je kompanija Antena group- TV Prva  44.628.444, TV Prva Plus- 2.541.563, 21 i TV B92- 11.168.378,32 dinara. Sledi RTS (37.474.340,62 dinara), Televizija Happy (12.634.312,50), te regionalne i lokalne televizije. Za oglašavanje na radiju izdvojeno je 2.997.761,23 dinara.

Oglašavanje u štampi plaćeno je ukupno 31.420.153,38 dinara. Najviše sredstava dobili su mediji kompanije Ringier Axel Springera- Blic, Alo i NIN (13.712.193,55 dinara), zatim Kurir (8.244.516,35), Večernje novosti ( 4.379.347,14), Nedeljnik i Njujork tajms (2.061.834,11), Danas (1.883.705,82), izdanja Politike (746.817, 91), nedeljnik Vreme (355.007,39) i Čačanski glas (36.731,11 dinara). Za oglašavanje na internetu potrošeno je 14.970.398,82 dinara.

I Šešelj i Čanak najviše novca za promociju dali “Ružičastoj televiziji”

Nenad Čanak je za kampanju potrošio ukupno 29.843.274,8 dinara. Troškovi oglašavanja iznosili su 18.708.567,15 dinara, od kojih je najviše potrošeno na oglašavanje na Televiziji Pink- 7.746.297,35 dinara, a zatim na RTS-u (6.769.200,00) i Televiziji N1 (3.286.949,22 dinara). Za oglašavanje u štampi potrošeno je 360.960 dinara, od kojih najviše za oglašavanje u listu Danas (341.760 dinara).

Ukupan iznos troškova kampanje Aleksandra Popovića iznosio je 29.218.620,26 dinara, od kojih je za oglašavanje potrošeno 9.827.761,12 dinara. Najviše novca “otišlo” je televizijama (7.020.763,18 dinara), od kojeg najveći deo na emitovanje spotova (6.682.763,18), a manji na zakupljivanje termina (338.000 dinara). Od televizijskih kuća priorite je imala RTS, dok su ostala  sredstva data su za oglašavanje na regionalnim i lokalnim televizijama. Za oglašavanje u štampi izdvojeno je ukupno 678.197,94 dinara, od kojih je najviše plaćeno za oglase u Nedeljniku (416.421,94 dinara), a potom u Geopolitici presu i Danasu.  Promocija na internetu koštala je 2.028.800 dinara.

Kampanja Boška Obradovića koštala je 30.559.924,01 dinara, od kojih je oglašavanje u medijima plaćeno 12.212.348,98 dinara. Za oglašavanje na televizijama- i to isključivo regionalnim i lokalnim, izdvojeno je svega 118.750 dinara, na radiju- 529.679,82 , a u štampi 761.914,32 dinar, od kojih 586.014,32 dinara za oglašavanje u medijima kompanije Ringier axel springer- bez navođenja kojih. Oglašavanje na internetu koštalo je 4.256.244,84 dinara.

Ukupni troškovi kampanje Vojislava Šešelja iznosili su 73.628.908,44 dinara, od kojih je 45.251.505,71 dinara opredeljeno za oglašavanje na televiziji. Skoro cela ta suma potrošena je za emitovanje spotova na Televiziji Pink  (42.300.005,71 dinar), a ostatak za oglašavanje na regionalnim i lokalnim televizijama. Za promociju na radiju izdvojeno je ukupno 136.440 dinara. Za oglašavanje u štampi potrošeno je 9.037.244,82 dinara, od kojih su najviše novca inkasirali Kurir (4.000.000,02 dinara), Informer (3.987.244,80) i nedeljnik Svedok (1.000.000 dinara).

Milan Stamatović je za kampanju potrošio 29.849.604 dinara. Troškovi oglašavanja iznosili su 10.028.354 dinara, od kojih je za oglašavanje i zakupljeni prostor na televizijama- isključivo regionalnim i lokalnim, izdvojeno 981.628 dinara. Promocija na radio stanicama koštala je ukupno 195.100 dinara. Za oglašavanje u štampi nije utrošen nijedan dinar, a za oglašavanje na internetu potrošeno je 412.000 dinara.

Ukupni troškovi kampanje Saše Radulovića iznosili su 29.170.907 dinar, od kojih troškovi oglašavanja- 6.580.377 dinara. Za televizijsko oglašavanje- isključivo kroz zakupljene termine na regionalnim i lokalnim televizijama, izdvojeno je 913.802 dinara, a za oglašavanje na radio stanicama- 69.502 dinara. Za oglašavanje u štampi potrošeno je ukupno 736.050 dinara, od kojih najviše za oglašavanje u Večernjim novostima (342.000 dinara), a potom u Nedeljniku, dnevnom listu Danas, Glasu podrinja i Kikindskim novinama. Internet promocija koštala ga je ukupno 311.725 dinara.

U kampanji Miroslava Parovića potrošeno je ukupno 2.162.770 dinara. Na oglašavanje je potrošeno 600.000 dinara, a novac je otićao samo jednom mediju- lokalnom radiju.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here