foto: privatna arhiva

Kažemo kako nema pravog obrazovanja ako ono ne emancipuje. Ako ne otvara puteve koji vode ka  slobodumlju. A kako se san o ličnoj  slobodi mladog čoveka ostvaruje kada mu u ambijentu izražene  društvene nepravde gotovo svakodnevno oduzimamo nadu?

Govorimo kako je značajno učiti decu da teže nezavisnosti u mišljenju. Kažemo im da koračaju kroz život podignute glave i uspravnog hoda, da nema klečanja ni pokoravanja. Da, a istovremeno ih dresiramo po modelima prosečnosti do poniznosti svakoj vlasti. Tako da se utapaju u kolektiv. Da kolektivu budu odani, nagrađivani ili kažnjavani u ime kolektiva. Kolektivno opijeni u ime bilo čega?

Kažemo im da nikad ne odustaju od svojih snova, a onda se ljutimo jer nisu razumeli Antigonu sa svojih 15 godina. Može li se zaista u tim godinama savladati misao o pobuni i slomu svih samovolja vlasti kako bi ljubav i pravda pobedile? Sanjam da se tako mladi jednog dana odvaže i uzviknu da dobro vide kako na njih pokazuju prstom jer izgledaju siromašno – kako je pevala Ema Goldman.

Učimo mlade o ubeđenju Teodora Adorna da je jedina prava konkretizacija zrelosti – obrazovanje za protest i pobunu. Da pokoravanje ne vodi progresu. Tačno. Pozivamo ih da ustanu i pevaju o slobodi koja nema cenu, a onda im kažemo glasajte za već ponuđenu listu ljudi koja će biti vaša vlast?

Govorimo mladima o šteti koju nanosi strah od ćutanja na zlo, bahatost i tiraniju dok ih istovremeno postavljamo u redove za čekanje na vize kako bi otišli iz zjapeće praznine. Uplakani pratimo ih uplakane iz sopstvene zemlje. Sanjam da se njihova nezrela pukotina govora o slobodoumlju osmeli i uzvikne, a šta je dođavola u životu važnije od ljubavi!

Znamo da velike društvene nepravde oduzimaju pojedincu dostojanstvo. Hoće li se to dostojanstvo jednom konačno pobuniti?

Volela bih da već sutra mladi požele revoluciju u kojoj će slobodno reći šta misle i koga vole. U kojoj ih ne tuku jer nisu kao svi, jer pripadaju onima koji su Drugi i Različiti…

 I da mogu slobodno da plešu.

(Autorka je doktor kulturoloških nauka)

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here