• Mladen Jovanović, član Inicijative „Ne damo niški aerodrom“  i predsednik UO Nacionalne koalicije za decentralizaciju, kaže da ograničavanje razvoja niškog aerodroma- koji nije državno vlasništvo, u koncesiji za beogradski aerodrom koji je zaključila država sa francuskom kompanijom Vansi erport, „otvara pitanje zakonitosti te koncesije“
  • Jovanović ocenjuje da je država ovom koncesijom  „zaštitila interese jedne strane kompanije, koja je koncesionar ne samo beogradskog već i prištinskog aerodroma, a na štetu niškog aerodroma, grada Niša i obuhvatnog regiona od 1,7 miliona stanovnika“
  • Resorna ministarka Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić su prvi put konkretno saopštili da ugovor o koncesiji predviđa da će država Srbija plaćati penale koncesionaru, kompaniji  „Vansi Erport“,  ukoliko niški i drugi aerodromi u radijusu od 250 kilometara od beogradskog budu imali više od milion putnika godišnje
  • Mihajlović i Ilić su naglasili da je broj putnika na niškom i drugim aerodromima u Srbiji ograničen „samo dok Aerodrom ‘Nikola Tesla’ ne bude imao 12 miliona putnika godišnje“
  • Ekonomski stručnjak Mahmud Bušatlija ocenjuje da je „teško“ da država koja ima sedam miliona stanovnika uopšte može imati aerodrom sa 12 miliona putnika
foto: Vesna Torović

Mladen Jovanović, član Inicijative „Ne damo niški aerodrom“  i predsednik Upravnog odora Nacionalne koalicije za decentralizaciju, kazao je danas da zvanična potvrda da se koncesijom za beogradski aerodrom „Nikola Tesla“, zaključenom između države i francuske kompanije „Vansi erport“, ograničava razvoj niškog aerodroma čiji vlasnik nije država „otvara pitanje zakonitosti te koncesije“.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić su predhodno, ovog vikenda, potvrdili  da ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom predviđa da će država Srbija plaćati penale koncesionaru, kompaniji  „Vansi Erport“, ili će koncesija biti produžena i nakon ugovorenih 25 godina, ukoliko niški i drugi aerodromi u Srbiji u radijusu od 250 kilometara od beogradskog budu imali više od milion putnika godišnje.

– Zašto država ne bi plaćala penale za ovakvu situaciju, koju je inače predvidela  štetnim ugovorom o koncesiji  za beogradski aerodrom, već je odlučila da Niš treba da joj besplatno ustupi svoj aerodrom, kako bi stavila pod kontrolu njegov razvoj? – upitao je Jovanović.

On je kazao da je poseban problem što je država pregovarala o Aerodromu „Konstantin Veliki“ koji nije njeno vlasništvo, a kroz zaključivanje  ugovora o koncesiji „zaštitila interese jedne strane kompanije, koja je koncesionar ne samo beogradskog već i prištinskog aerodroma, a na štetu niškog aerodroma, grada Niša i regiona“.

– Sve to implicira da bi trebalo pokrenuti istragu i pitanje odgovornosti  ljudi iz Ministarstva i Vlade koji su u ovome učestvovali, i to ne samo one političke, već i svake druge- zaključuje on.

Ministarka Mihalović je, inače, i ovog vikenda „demantovala“ da je razvoj, a pre svega broj putnika na niškom aerodrom ograničen koncesijom za beogradski aerodrom, ali je kroz objašnjenje takve ocene potvrdila suprotno- da postoji ograničenje, i to ne samo za niški, već i za sve druge aerodrome u Srbiji koji su u zoni zahvata beogradskog.

– Sa stanovišta ugovora o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“ potreba za „konsultacijama” sa koncesionarom postoji samo i isključivo u periodu dok Aerodrom “Nikola Tesla” ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u radijusu od 150 do 230 kilometara usluži više od milion putnika godišnje. Ali ono što je od suštinske važnosti je da oba uslova moraju biti istovremeno ispunjena- navela je ona u saopštenju.

Ona je dodala da čak i u slučaju da niški aerodrom dostigne milion putnika pre nego što Aerodrom “Nikola Tesla” uknjiži  12 miliona, Srbija „nema automatsku obavezu da plaća bilo kakvu odštetu koncesionaru“.

Vlada je u tom slučaju, navela je ona, dužna da „Vansiju“ u objašnjenju „dokaže“ da su do toga dovele „objektivne i tržišne okolnosti koje ne utiču na aerodrom u Beogradu“, čime bi se „izbeglo plaćanje kompenzacija ili produžavanje perioda trajanja koncesije“, koje, inače, predstavljaju uobičajene sankcije za nepoštovanje ovakvih ugovora.

Ovakav „demanti“ ministarke Mihajlović, a zbog teksta na portalu Tangosix.rs,  usledio je neposredno nakon što je njen pomoćnik u Ministarstvu, Zoran Ilić, takođe prošlog vikenda, ali za televiziju Al Džazira, prvi put javno saopštio iste detalje koncesionog ugovora sa „Vansijem“.

Mada u Ministarstvu saobraćaja kažu da država planira da „Nikola Tesla“ dostigne 12 miliona putnika „već 2024. godine “, ekonomski stručnjak Mahmud Bušatlija, koji je gostovao u istoj emisiji Al Džazire, ocenio je da je „teško“ da država koja ima samo sedam miliona stanovnika uopšte može imati aerodrom sa tim brojem putnika.

– To istovremeno znači da eventualni razvoj “Konstantina Velikog” u Nišu vodi Srbiju u “crvenu zonu” i plaćanje “štete” Francuzima, kazao je Bušatlija, dodajući da niški aerodrom „i sa trenutnim kapacitetima može da dostigne cifru od milion putnika godišnje“.

U Inicijativi „Ne damo niški aerodrom“ podsećaju da „studije i deo stručnjaka iz Srbije i regiona prognozoraju da ovaj aerodrom može da dostigne milion putnika već  u narednih četiri ili pet godina“.

Aerodrom “Konstantin Veliki” doživeo je, inače, poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zanteresovale lou kost kompanije, kojima su ponuđene putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo, takođe, izuzetno niskom cenom avionske karte do evropskih destinacija, koje su iznosile i samo deset evra.

Ovakve cene usluga bile su jedan od ključnih razloga da aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1335 putnika, prošle godine uknjiži čak 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here