• Skupštini je prisustvovalo 52 od ukupno 61 odbornika, a za tri odluke kojima se imovina, udeo i osnivačka prava Niškog aerodroma besplatno ustupaju državi glasalo je od 42 do 44 odbornika
  • Niška inicijativa je najavila da će zajedno sa drugim opozicionim odbornicima pred Ustavnim sudom pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti ovakve odluke Skupštine grada, kao i istovetnog predloga Gradskog veća donetog na preporuku Vlade Srbije
  • Ova odbornička grupa je ocenila da su niška Skupština i Veće osvajanjem ovakvih odluka grubo prekršili Zakon o lokalnoj samoupravi i Zakon o javnoj  svojini
  • Ona je najavila da će pred sudom zahtevati i poništenje ugovora koji će na osnovu ovakve skupštinske odluke zaključiti Vlada i Grad.
  • Ovo je jedna od najboljih odluka koju je Skupština grada Niša donela jer će država preuzeti breme i teret Niškog aerodroma i razvijati ga, a grad osloboditi da sredstva koja je do sada ulagao investira u zadovoljenje drugih potreba građana, kazao je gradonačelnik Darko Bulatović
foto: Vesna Torović

Većina odbornika Skupštine grada Niša na današnjoj sednici, održanoj posle pauze od tri meseca, i samo dan pred potencijalno uvođenje prinudne uprave, glasalo je za besplatno ustupanje imovine, udela i osnivačkih prava aerodroma „Konstantin Veliki“ državi.

Za tri odluke vezane za vlasnički status Aerodroma glasali su svi prisutni odbornici stranaka vladajuće koalicije predvođene Srpskom naprednom strankom, među kojima i oni iz Srpske radikalne stranke, za koje se spekulisalo da će glasati protiv.

Skupštini je prisustvovalo 52 od ukupno 61 odbornika, a za ove odluke glasalo je od 42 do 44 odbornika.

Novinari su primetili da sednici nije prisustvovao Mile Ilić, nekadašnji predsednik, a sadašni zamenik Skupštine grada, za koga su odbornici iz njegove stranke, Socijalističke partije Srbije, kazali da je „opravdano odsutan“.

Predsednik Skupštine grada Rade Rajković (Pokret socijalista) odbio je predlog odbornika Niške inicijative i Demokratske stranke da se glasa javnom prozivkom.

Šef odborničke grupe SNS-a Zoran Perišić prethodno je ocenio da je insistiranje opozicije na glasanju javnom prozivkom, iz kojeg se inače jasno vidi ko je kako glasao, bilo najavljeno i da predstavlja svojevrsni pritisak na odbornike.

– Nikoga ovde nije strah i sramota kako je glasao i niko ne bi smeo da dovodi u pitanje integritet odbornika- kazao je on.

Srđan Nonić iz Niške inicijative najavio je da će ona zajedno sa drugim opozicionim odbornicima pred Ustavnim sudom pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti ovakve odluke Skupštine grada, kao i istovetnog predloga Gradskog veća, donetog na preporuku Vlade Srbije.

On je ocenio da su niška Skupština i Veće prekršili Zakon o lokalnoj samoupravi, koji „zabranjuje davanje bez naknade nepokretnosti lokalne samouprave“, kao i Zakon o javnoj  svojini, koji dopušta besplatno otuđenje javne svojine „samo u slučaju otklanjanja posledica elementarne nepogode ili uspostavljanje dobrih odnosa sa drugim državama i međunarodnim organizacijama “.

Najavio je takođe da će Niška inicijativa pred sudom zahtevati i poništenje ugovora koji će na osnovu ovakve skupštinske odluke zaključiti Vlada i Grad.

Gradonačelnik Niša Darko Bulatović (SNS), njegov zamenik Miloš Banđur (SNS) i šef odborničke grupe SNS-a Perišić tvrdili su da je odluka o besplatnom ustupanju Aerodroma državi u interesu grada i građana.

Oni su kazali da takva odluka omogućava „dalji razvoj Niškog aerodroma, za šta grad nema kapaciteta i novca“, oslobađanje ionako siromašnog gradskog budžeta finansijskih obaveza prema Aerodromu i „veća izdajanja za komunalije, vrtiće, socijalu, osobe sa invaliditetom…“.

Odluka omogućava, kazali su, i oslobađanje Grada ugovorne obaveze prema Ministarstvu odbrane iz 2009. godine da „isplati oko 60 miliona evra“ za dobijanje aerodromskog i drugog zemljišta, ukupne površine 157 hektara, a koju je Grad „izvršio sa manje od jedan odsto“.

– Ovo je jedna od najboljih odluka koju je Skupština grada Niša donela jer će država preuzeti breme i teret Niškog Aerodroma. Aerodrom će i dalje biti niški, a država, koja za razliku od nas ima kapacitete za razvoj vazdušnog saobraćaja, unaprediće njegovo poslovanje i povećaće broj putnika i linija- kazao je gradonačelnik Bulatović.

On je kazao da „treba odvojiti veliki rast broja putnika na Aerodromu u poslednje tri godine od njegovog poslovanja, koje već godinama beleži gubitke“.

Bulatović, međutim, nije dogovorio na pitanje da li spreman da za ovakve tvrdnje garantuje svojom privatnom imovinom, koje mu je postavila nezavisna odbornica Jelena Đorđević, nekadašnja članica vladajuće Jedinstvene Srbije koja je posle javnog saopštenja da će glasati protiv odluke da se Niški aerodrom pokloni Repulici isključena iz stranke i dobila otkaz u gradskom javnom preduzeću Objedinjena naplata.

On nije imao konkretan odgovor ni na pitanje odbornika Demokratske stranke, Dosta je bilo, „Niš, moj grad“ i „Niška iniciativa“  kako grad može da poklanja Aerodrom, koji „ima knjigovodstvenu vrednost od 70 miliona evra“, te neuporedivo veću tržišnu i stratešku vrednost, bez ikakvih garancija Vlade Srbije da će u njega investirati, a njegovo poslovanje unaprediti.

Gradonačelnik nije dao konkretan odgovor na pitanje opozicije na osnovu čega su vlast u Republici i gradu zaključile da je za poslovanje Niškog aerodroma bolje da pređe u svojinu Republike kada „nije urađena nijedna  stručna analiza ili studija koja bi to eventualno pokazala“.

Ostao je bez konkretnog odgovora i na pitanje „zašto država nije „spasavala“  Niški aerodrom“ daleko ranije, kada je imao 1300 putnika godišnje, nego to čini upravo sada, kada aerodrom beleži poslovnu ekspanziju, a Vlada zaključuje koncesiju za Beogradski aerodrom sa francuskim Vansi erportom.

Opozicioni predstavnici su podsetili da su predsednik Srbije Aleksandar Vučić, resorna ministarka Zorana Mihajlović i državni sekretar u njenom ministarstvu Zoran Ilić „priznali“ da taj koncesioni ugovor predviđa da će država biti dužna da plaća penale ukoliko niški i drugi aerodromi u radijusu od 230 kilometara od Beograda pređu po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“  ne pređe 12 miliona putnika.

– Državi je očigledno važniji profit te strane kompanije od interesa njenih građana. Zbog toga je i odlučila da žrtvuje Niški aerodrom, odnosno da ga preuzme kako bi strogo kontolisala njegovo poslovanje i rast broja putnika. Uostalom, u ovoj državi sve poleće i sleće iz Beograda-kazao je Momir Stojanović, iz odborničke grupe „Iskreno za Niš“, inače nekadašnji poslanik SNS-a.

On je podsetio da je predsednik Srbije Vučić kazao da su protesti građana Niša zbog odluke da im država uzme Aerodrom „tupavi“ i poručio da ukoliko on ostane u svojini Grada „država u njega neće ulagati“.

– To je ucena na koju predsednik Srbije nema prava između ostalog i zbog toga što državni budžet  nije novac predsednika već građana Srbije- rekao je.

Predsednik Skupštine Rajković je opomenuo Stojanovića kada je ocenio da je Vučić „i predsednik i premijer i svi ministri“ i da je uspeo da zaustavi život u Nišu na tri meseca zbog spornog pitanja Niškog aerodroma. Obrazloženje za opomenu bilo je da se „udaljio od tačke dnevnog reda“.

Rajković, međutim, nije izrekao opomenu gradonačelniku Bulatoviću i odborniku SNS-a Bobanu Džiniću, koji su izrekli niz pohvala Vučiću.

Oni su kazali da od Vučića „niko i nikada nije doveo više više investitora u Niš“ , te da je on „ispunio sve što je obećao“, da mu „veruju i Putin i Merkelova“ i da je Aerodrom počeo da se razvija otkada je on postao premijer i predsednik.

Predstavnici vlasti i opozicije su i na ovoj sednici Skupštine iznosili oprečne podatke o poslovanju Niškog aerodroma i ulaganju grada i države u njega.

Gradonačelnik Bulatović je kazao da je grad  od 2015. godine do danas za Niški aerodrom iz lokalnog budžeta izdvojio više od 800 miliona dinara, a od 2009. do 2015- oko 570 miliona dinara. On je kazao da je i Vlada Srbije  od 2015. izdvojila „milione evra“, kako u novcu tako i u opremi.

Branislav Jovanović, zamenik šefa odborničke grupe „Niš, moj grad“, rekao je da podaci, koje je dobio kao odgovor na odborničko pitanje, a koji su pribavljeni sa Niškog aerodroma, pokazuju da je Grad od 2015. do ove godine u Niški aerpodrom uložio nešto manje od 280 miliona dinara, a Republika svega 10 miliona dinara.

On je kazao da je pomoć države u opremi od tada do danas iznosila svega šest miliona dinara, a da je Niški aerodrom pri tom dobijao opremu staru skoro 50 godina, te da mu deo nje nije dat u svojinu već samo na revers.

Gradsko veće Niša je, inače, 30. marta jednoglasno predložilo da se kompletna imovina, osnivačka prava, sertifikati i licence Niškog aerodroma besplatno ustupe Republici.

Odluka je izazvala građanske proteste u organizaciji Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, posle kojih se na sednicu čekalo bezmalo 90 dana, zbog čega je Nišu potencijalno zapretila  prinudna uprava.

Dok je deo opozicije tvrdio da se sednica ne zakazuje zbog toga što ne postoji skupštinska većina za donošenje odluke, koja je obezbeđena tek pritiscima ili „kupovinom“ glasova odbornika, predstavnici vlasti su navodili da se na nju duže čekalo zbog „popravke klimatizacije“, „gradske slave“ i drugih tehničkih razloga.


BEZ REFERENDUA NA DNEVNOM REDU

Skupštinska većina nije prihvatila predlog opozicije da se sa dnevnog reda skinu tačke vezane za vlasnički status Niškog aerodroma. Ona nije prihvatila ni opozicioni predlog da se u dnevni red sednice uvrsti inicijativa za raspisivanje referenduma na kojem bi se građani izjasnili da li žele da Niški aerodrom ostane u svojini Grada ili postane republički. 

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here