• Od 78,5 miliona dinara, koliko je ove godine dodeljeno medijskim projektima od javnog interesa, više od četiri petine sredstava (81,46 odsto) dobili su mediji koji su vlasnički, uređivački i finansijski bliski vlastima i SNS-u
  • Mediji porodice Radomirović dobili su trećinu ukupnih sredstava (29 miliona dinara), mediji porodice Gašić- petinu (14,4 miliona), a Niška televizija u kojoj je „pomešano“ vlasništvo te dve porodice još petinu (14,4 miliona)
  • Televizija Kopernikus cable network, u vlasništvu poverenika SNS-a za Niš Zvezdana Milovanovića, inače brata Srđana Milovanovića, koji je nedavno kupio TV Prva, TV 02 i B92.net, inkasirala je na ovaj način 3,5 miliona dinara
  • U Stručnoj komisiji za ocenu projekata kažu da su ih ocenjivali nepristrasno i po konkursnim kriterijumima, a načelnik Gradske uprave Ljubiša Janić, koji je doneo konačnu odluku o raspodeli sredstava, nije odgovario na novinarska pitanja
  • Generalni sekretar NUNS-a Svetozar Raković kaže da je niški konkurs još jedno „izigravanje smisla celog sistema sufinansiranja javnog interesa“, kojem doprinose „nekompetentni pojedinci u Stručnoj komisiji koji svoje kriterijume poslušno podređuju političkim i propagandnim interesima vlasti“
  • Glodur Južnih vesti Predrag Blagojević ocenjuje da se novac na ovakvim konkursima deli lojalnim medijima kako bi građani bili što lošije informisani, pogotovu o onome što radi vlast i vladajuća partija
foto: medijska mreža

Od 78,5 miliona dinara, koliko je ove godine dodeljeno medijskim projektima od javnog interesa, više od četiri petine sredstava (81,46 odsto) dobili su mediji koji su vlasnički, uređivački i finansijski bliski vlastima i Srpskoj naprednoj stranci (SNS), pokazuje rešenje o dodeli budžetskih sredstava koje je potpisao načelnik Gradske uprave Niš Ljubiša Janić.

Odluku o dodeli sredstava donosi načelnik Gradske uprave, na predlog Stručne komisije za ocenu projekata koju čine medijski radnici. Načelnik GU bira i članove te komisije, među kandidatima novinarskih organizacija i onih koji su se samokandidovali.

Prema iznosu sredstava opredeljenih za konkurs za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, Niš je i ove godine među vodećim gradovima i opštinama u Srbiji.

Za medije Radomirovića i Gašića od građana Niša- 58 miliona

Mediji niške porodice Radomirović- televizija Belle amie i Narodne novine, i PR agencija „Deni video“ Danijele Vuković, koja je zaposlena u Radomirovićevoj „medijskoj imperiji“, dobili su 29 miliona dinara, što je više od trećine ukupnih sredstava.

Televizija i portal Zona plus, u vlasništvu Vladana Gašića, sina direktora BIA i nekadašnjeg funkcionera SNS-a Bratislava Gašića, inkasirali su 14,4 miliona dinara (skoro petinu sredstava).

Gašićima i Radomirovićima još 14,4 miliona dinara „obezbedila“ je Niška televizija, čiji je vlasnik konzorcijum Radomirovićevih Narodnih novina i Slađane Ostojić, direktorke Gašićeve Televizije Zona plus.

Televizija Kopernikus cable network, u vlasništvu poverenika SNS-a za Niš Zvezdana Milovanovića, inače brata Srđana Milovanovića, koji je nedavno kupio TV Prva, TV 02 i B92.net, primiće 3,5 miliona dinara.

Radio 018 i Gradski portal 018, čiji je vlasnik član niške SNS Nikola Panić, koji je predstavljan i kao član Službe informisanja te stranke, dobili su 2,5 miliona dinara.

Iz budžeta je 1,2 milion dinara opredeljeno za Miloša Stošića, osnivača PR agencije za računarsko programiranje „Cloudclode“, koja ima upravljačka prava nad Niškim portalom koji je u vlasništvu Jelene Đorđević, supruge direktora niške Tržnice i funkcionera SNS-a Gorana Đorđevića.

Novinarske organizacije i udruženja koja su najkritičnija prema politici vlasti u medijskoj oblasti već treću godinu zaredom nemaju svoje predstavnike u niškoj Stručnoj komisiji za ocenu projekata.

Većina članova ovogodišnje Stručne komisije nije prvi put u njoj- Zoran Veličković je član komisije treću godinu zaredom, a Marina Dimitrić i Aleksandar Simić- već drugu godinu. U poslednje tri godine, u komisiji je dva puta bio i Dušan Ostojić.

Vlasnik pet medija- tri puta u niškoj komisiji

U Stručnoj komisiji tvrde da su prilikom ocenjivanja „vodili računa isključivo o profesiji i kvalitetu projekata, a ne o mediju koji je taj projekat kandidovao“.

Srđan Conić, predsednik Stručne komisije, kaže da projekti nisu ocenjivani „po sistemu bodovanja“, već po kriterijumima koje je propisao konkurs.

– Nisu svi članovi Komisije ocenjivali sve projekte, već je svaki član ocenjivao deo projekata koji mu je dodeljen na osnovu njegove stručnosti i kompetenosti. Svi članovi komisije su, pak, ostvarili uvid u sve projekte, a na kraju smo jednoglasno donosili odluke- kazao je on.

Zoran Veličković dodaje da  sledeće godine neće biti član Stručne komisije, nakon što je prethodne dve godine  bio njen predsednik, a ove godine član. Kaže da „ne misli da je bogom dan“ za stalno članstvo u jednoj komisiji, kao što misle, kako je kazao, „mnogi“ u komisijama po Srbiji.

– Ponavljanje članstva u jednoj istoj komisiji ima i dobre i loše strane. Dobre su da na taj način  ostvarujete kontinuitet, koji vam pomaže u radu, pa možete da prepoznate, na primer, da li neki medij ponovo konkuriše sa istim projektom koji je već medijski podržan. Loše je to što postoji rizik da se vremenom uđe u neke nečasne kombinacije, što se, pretpostavljam, kod nekih ljudi i događa- kaže Veličković.

Veličković je, inače, vlasnik pet medija- Televizije Vranje, Radija Vranje, portala Vranje, Televizije Bujanovac i Radija Bujanovac.

Načelnik niške Gradske uprave Janić danas nije odgovorio na pitanja novinara vezanh za ovaj konkurs.

Javnost je ostala uskraćena za odgovore na pitanje po kom je kriterijumu u poslednje tri godine birao članove Stručne komisije, kao i zašto se isti članovi ponavljaju iz godine u godinu, a u komisiji nema predstavnika novinarskih organizacija i udruženja koji su najkritičniji prema politici vlasti u medijskoj oblasti.

Raković: organizovani kriminalni poduhvat

Svetozar Raković, generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS-a),  ocenjuje da i niški konkurs pokazuje da je „na delu“ izigravanje smisla celog sistema sufinansiranja javnog interesa. Scenario koji to omogućava podrazumeva da se za članove stručnih komisija „imenuju nekompetentni pojedinci koji veoma poslušno i po automatizmu svoje kriterijume podređuju političkim i propagandnim interesima vlasti“.

On podeća da na niškom konkursu „godinama unazad nema kandidata najvećih i renomiranih udruženja- Udruženja novinara Srbije (UNS), NUNS-a, Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i Lokal presa, a ima javnosti nepoznatih udruženja kao što su Profesionalno udruženje novinara Srbije (PROUNS), Društvo novinara Niša (DNN) ili Udruženje elektronskih medija ConNet.

– Zbog svega toga, NUNS poslednjih godina javno ukazuje da je reč o organizovanom kriminalnom poduhvatu. Naše analize sa takvom ocenom uvažavaju i pojedine međunarodne organizacije kao što su Evropska federacija novinara, Reporteri bez granica, ali i Evropska komisija, koja u svojim izveštajima o napretku redovno kritikuje praksu projektnog sufinansiranja medija- kaže Raković, dodajući da je za sada „to bez ikakvih rezultata“.

Blagojević: konkursima se legalizuje korupcija i kupuje lojalnost medija vlastima

Predrag Blagojević, glavni i odgovorni urednik Južnih vesti, podseća da taj internet portal ove godine nije konkurisao ni na niškom konkursu ni pred Ministarstvom kulture i informisanja, a da je prošle godine odbio da primi 600.000 dinara, koje mu je Stručna komisija dodelila. 

– Ne želimo da dajemo legitimitet nečemu što smatramo kriminalnim i duboko suprotnim našim uverenjima. Ovi konkursi su farsa i zapravo se zakon koristi da se legalizuje korupcija i da vlast kupi lojalnost medija. Novac se na ovim konkursima ne deli da bi građani bili bolje informisani, već naprotiv- da bi bili informisani što lošije, pogotovu o gradskoj administraciji i vladajućoj partiji. Paradoksalno, gradska administracija novac građana koristi da bi ih lagala- kaže on.

Blagojević dodaje da je jasno da je ovaj budžetski novac „namenjen ulepšavanju stvarnosti“ i na primeru protesta „1 od 5 miliona“, pošto su ubedljivo najviše novca dobili mediji  koji nemaju niti jedan prilog o tome, ali zato „uživo prenose i najobičnije mitinge vladajuće partije“.

On kaže da niška gradska administracija ni ove godine nije objavila obrazloženje za imenovanje članova Stručne komisije, kriterijume po kojima su oni izabrani i imena kandidata.

– U medijima radim duže od 20 godina, ali za većinu članova Stručne komisije nikada nisam čuo. Ipak, kada se pogleda njen sastav, vidi se da je reč o vrlo uskom krugu ljudi koji se „vrte“ po konkursima, kao članovi komisija ili kao učesnici, a koji jedni drugima odobravaju novac, po principu “ti meni serdare, ja tebi vojvodo“- kaže on.


NISU „PROŠLI“ DANAS, MEDIJSKA KUTIJA, CITY RADIO…

Na niški konkurs su stigla 83 projekta, od kojih su budžetski podržana 34, nisu podržana 44, a nije razmatrano pet projekata.

Između ostalih, nisu prošli projekti dnevnog lista Danas, kao i niškog City radija i nezavisnog portala Medijska kutija.

„Nisu prošli“ ni projekti Politike, Novosti i Sindikata novinara Srbije.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here