• Nacionalna koalicija za decentralizaciju upozorila je danas da su netačne izjave niških zvaničnika da će Vlada Srbije, koja je  u avgustu prošle godine besplatno preuzela aerodrom „Konstantin Veliki“, preuzeti i dugovanje Grada Niša od više od 1,6 milijardi evra za 157 hektara aerodromskog zemljišta, prema Ministarstvu odbrane koje mu ga je ustupilo
  • NKD je podsetila da su netačne izjave te vrste davali gradonačelnik Niša Darko Bulatović, zamenik gradonačelnika Miloš Banđur, šef odborničke grupe SNS u Skupštini grada Zorana Perišić, načelnica Nišavskog upravnog okruga Dragana Sotirovski i pojedini gradski većnici
  • Gradonačelnik Bulatović je i pre dve sedmice ponovio da će taj dug biti „oprošten“, navodeći da je njegovo otpisivanje „u proceduri“ i u „fazi raskida“
  • Ministarska građevinarstsva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je juče u kazala da je dug grada Niša za aerodromsko zemljište i dalje „ozbiljan problem“ i da bi Ministarstvo odbrane i Grad Niš trebalo da formiraju komisiju koja će se „pozabaviti tim pitanjem“
foto: Vesn Torović

Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD), koja je deo neformalne Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, upozorila je danas da su netačne izjave niških zvaničnika da će Vlada Srbije, koja je  u avgustu prošle godine besplatno preuzela aerodrom „Konstantin Veliki“, preuzeti i dugovanje Grada Niša od više od 1,6 milijardi evra za aerodromsko zemljište prema Ministarstvu odbrane koje mu ga je ustupilo.

– Vlada Srbije nije oprostila dug koji Grad Niš ima prema Republici u vezi sa zemljištem aerodroma, iako su gradonačelnik Niša Darko Bulatović, zamenik gradonačelnika Miloš Banđur, šef odborničke grupe SNS u Skupštini grada Zorana Perišić, načelnica Nišavskog upravnog okruga Dragana Sotirovski i pojedini gradski većnici više puta ubeđivali građane da aerodrom „mora“ da se pokloni Republici pre svega zbog velikog duga za zemljište aerodroma, koje Grad nije u stanju da izmiri- navela je NKD.

U ovoj organizaciji kažu da se i na ovom primeru pokazalo da je ukinuto Ustavom zagarantovano pravo gradjana na lokalnu samoupravu.

– Gradonačelnik Niša, naime, ne sme ništa da preduzme kako bi zaštitio materijalne i finansijske interese grada, a strah od partijske hijerarhije grad i građane košta milijarde dinara- kažu u NKD, čije je sedište u Nišu.

U toj organizaciji podsećaju da je ministarska građevinarstsva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović u ponedeljak kazala da je dug grada Niša za aerodromsko zemljište „ozbiljan problem“ i da bi Ministarstvo odbrane i Grad Niš trebalo da formiraju komisiju koja će se „pozabaviti ovim pitanjem“, što, kako su zaključili, ukazuje da dug nije „oprošten“, već će u budućnosti samo biti preciznije utvrđen. Gradonačelnik Bulatović je, međutim, i pre samo dve sedmice kazao da će dug biti „oprošten“, navodeći da je njegovo otpisivanje „u proceduri“ i u „fazi raskida“.

– Grad Niš je u jedinstvenoj poziciji na svetu jer duguje milijarde dinara za zemljište koje je, samim činom poklanjanja aerodroma „Konstantin Veliki“ Republici, vratio toj istoj Republici kao prethodnom vlasniku. Niti jedan dinar tog duga nije oprošten, a ukoliko se on u celosti ne otplati do sredine 2020, Grad Niš će biti dužan da plaća dnevnu kamatu od preko 6.000 evra- navode u NKD.

Oni podsećaju i da Republika još uvek nije uložila ni dinar u infrastrukturu niškog aerodroma, što „dokazuju i finansijski podaci, ali i svaki odlazak na aerodrom“, kao i da nije obezbedila niti jednu novu avio- liniju. Od besplatnog preuzimanja aerodroma od strane Republike, on je izgubio dve linije- od kojih je jedna nešto kasnije vraćena, zabeležio „rekordno nizak nivo kargo saobraćaja“, dok je broj putnika u januaru ove godine pao za čak 11,4 odsto u odnosu na isti mesec 2018, što je prvo nazadovanje takve vrste od 2012. godine.

Prema ugovoru između Grada Niša i Ministarstva odbrane, zaključenom 2010. godine, Grad je dužan da Ministarstvu odbrane do 2020. godine u potpunosti isplati vrednost aerodromskog zemljišta od 157 hektara. Grad Niš je do sada, po dostupnim podacima, isplatio tek oko jedan odsto vrednosti zemljišta.

Dnevni list Danas je u oktobru prošle godine izvestio da ne postoji nijedan dokument u kojem se navode bilo kakve obaveze države prema aerodromu, kao i gradu Nišu.

Ministarstva saobraćaja je za taj list saopštilo da „ne postoje“ dokumenti u kojima se navode konkretne obaveze države prema besplatno ustupljenom aerodromu i gradu Nišu, kao i dokumenti u kojima se vide planirane investicije države u taj aerodrom za 2019. godinu, plan avio linija ili garantije da broj zaposlenih neće biti smanjen.

„Takav dokument ne postoji“ i „Takav dokument ne posedujemo“, odgovori su ministarstva na zahteve da mu dokumenti budu dostavljeni.


KONTROVERZE

Skupština grada Niša je 22. juna prošle godine donela odluku o besplatnom ustupanju imovine, osnivačkih prava i udela niškog aerodroma Republici.

Odluka je doneta na predlog Gradskog veća, usvojen 30. marta prošle godine, samo dan nakon što je Vlada u svom zaključku preporučila takvu „transakciju“.

Neposredno nakon predloga Gradskog veća formirana je Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ i započeta serija građanskih protesta, na kojima je izražena sumnja da država preuzima „Konstantina Velikog“ kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla“, francuske kompanije Vansi erport. Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić direktno ili indirektno su „priznali“ da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju preći po milion putnika godišnje sve dok „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here