• Ako sam pored 20 raznoraznih direktora iz železnice morala ja da dodjem i da naložim da se zatvori pruga na kojoj se za mesec dana dešavaju tri iskliznuća, onda vam je jasno da ćemo se ozbiljno pozabaviti svačijom odgovornošću, rekla je ministarska saobraćaja u razgovoru sa meštanima Jasenovika, sela u čijem su se ataru dogodila dva iskliznuća
  • Ministarstvo saobraćaja je jutros donelo odluku o obustavi saobraćaja na na pruzi Niš- Zaječar nakon što se saznalo za noćašnje iskliznuće još pet vagona-cisterni sa amonijakom
  • Meštani Jasenovika su još od prvog incidenta 19. januara zahtevali da se odmah obustavi prevoz opasnih materija sve dok pruga ne bude rekonstruisana, preteći da će u protivnom blokirati prugu
  • Na pruzi Niš- Zaječar od 19. janura iskliznulo je ukupno 12 cisterni sa tečnim amonijakom i  fosfornom kiselinom
  • Železnice Srbije su zvanično ili nezvanično saopštile  da uzrok dva iskliznuća kod Jasenovika „nije stanje pruge“
  • Pruga na ovoj relaciji je većim delom izgrađena pre Prvog svetskog rata, a nije rekonstruisana od 1961. godine, zbog čega se na pojedinim deonicama može jasno uočiti da su šine oštećene i rasklimane, a pragovi istruleli


Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je danas da će insistirati na smeni odgovornih direktora u „Železnicama Srbije“ ukoliko do 27. februara ne počne rekonstrukcija pruge Niš- Zaječar, na kojoj su u poslednjih mesec dana dogodila tri iskliznuća vagona- cisterni sa opasnim materijama, od kojih dva u blizini sela Jasenovik kod Niša.

Ovo Ministarstvo je jutros, nakon što se saznalo za noćašnje iskliznuće još pet vagona-cisterni sa amonijakom, donelo odluku o obustavi saobraćaja na ovoj pruzi „zbog bezbednosti građana Jasenovika i drugih mesta kroz koje prolaze teretni vozovi“.

– Ako sam pored 20 raznoraznih direktora iz železnice morala ja da dodjem i da naložim da se zatvori pruga na kojoj se za mesec dana dešavaju tri iskliznuća, onda vam je jasno da ćemo se ozbiljno pozabaviti odgovornošću svakoga, za svako iskliznuće- rekla je Mihajlović u razgovoru sa meštanima Jasenovika, ispraćena aplauzom.

Mihajlović je kazala da su i mediji i građani Jasenovika i ona mesec dana slušali da je iskliznuće vagona izolovan incident, te prebacivanje odgovornosti sa jednih na druge, ali da je realnost drugačija.

– Kada sam čula za ovo što se noćas desilo, moja prva reakcija je bila: jedno su dokumenta i pravilnici iza kojih se svi zaklanjaju, a drugo je život i realnost koja vam govori da se „ovde nešto dešava“ i da „ovde nešto ne valja“. Očigledno je da imamo problem i sa privatnim operaterima koji su za prethodne dve godine imali pet iskliznuća- kazala je Mihajlović .

Ona je naglasila da „nema ničeg važnijeg od bezbednosti ljudi“ i da „ne želi  da iko ima strah kad se probudi ujutru i kad čuje šta je bilo sa nekom cisternom“.

Prema njenim rečima, država je obezbedila pet milijardi dinara da se ova važna regionalna pruga, koja nije obnovljena od 1961. godine, rekonstruiše u ovoj godini.

Mihajlović je priznala da su „mnoge regionalne pruge dotrajale, jer u njih nije ulagano decenijama, ali da je isto tako nepobitno i da država ulaže više nego ikad u železnicu“.

Ponovila je da će u Nišu biti izmeštena pruga koja prolazi kroz centar grada, u okviru modernizacije i rekonstrukcije pruge Niš-Dimitrovgrad, u šta će biti uloženo 268 miliona evra, što je, inače, obećanje koje se može čuti duže od decenije.

Poseta ministarke Mihajlović Jasenoviku usledila je nakon što je noćas na pruzi Niš-Zaječar, između železničkih stanica Knjaževac i Podvis, iskliznulo iz šina pet vagon- cisterni sa amonijakom. „Infrastruktura železnica Srbije“ su neposredno nakon toga saopštile da se one „nisu prevrnule i nema nikakvih curenja“, te da „nema opasnosti po ljude i životnu sredinu“.

Ovo je treće iskliznuće cisterni sa opasnim materijama na ovoj pruzi u poslednjih mesec dana. Dva iskliznuća su se dogodila kod Jasenovika, gde su se 19. januara prevrnule dve vagon-cisterne sa tečnim amonijakom, a već 10. februara iskliznulo pet vagon-cisterni sa fosfornom kiselinom.

– Nalažemo direktorima železničkih preduzeća da hitno podnesu izveštaj o svim detaljima događaja koji su mogli da ugroze bezbednost građana. Od železničkih kompanija očekujemo da se izvine građanima, pre svega stanovnicima Jasenovika, gde su se dogodila dva iskliznuća vagona. Insistiramo i zahtevamo da se utvrde sve činjenice u vezi sa iskliznućima vagona na pruzi Niš – Zaječar i ispita odgovornost svih učesnika. Direkciji za železnice je izdat nalog da proveri licence svih operatera u teretnom železničkom saobraćaju – navodi se između ostalog u današnjem saopštenju Ministarstva saobraćaja.

Milan Maksimović, izvršni direktor za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, preksinoć je kazao da će sredinom sledećeg meseca započeti rekonstrukcija pruge Niš- Zaječar, koja će trajati godinu dana, ali da do tada pruga neće biti zatvorena, već će „Železnica pojačati mere bezbednosti“ i „dodatno tehnički pregledati sve vozove koji prevoze opasne materije“.

Meštani Jasenovika su, međutim, još od prvog incidenta, zahtevali da se odmah obustavi prevoz opasnih materija sve dok pruga ne bude rekonstruisana, preteći da će u protivnom blokirati prugu.

Nakon iskliznuća cisterni sa amonijakom  19. januara, „Infrastrukture železnica Srbije“ su saopštile da „nema opasnosti po ljude i životnu sredinu“, dodajući da se planira da posledice ovog vanrednog događaja „budu otklonjene za 24 do 48 sati“. Ipak, saobraćaj je bio u prekidu dve sedmice, koliko je trajalo uklanjanje i pretakanje cisterni, te sanacija pruge koja je oštećena zbog iskliznuća u dužini od 300 metara. U vreme uklanjanja cisterni svi meštani Jasenovika, njih oko 400, kao i domaće životinje, bili su organizovano evakuisani iz sela.

Pojedini mediji su nakon toga izvestili, pozivajući se na nezvanične izvore iz „Infrastruktura železnica Srbije“, da je stručna komisija utvrdila da uzrok iskliznuća vagona „nije stanje pruge, već tehničko stanje vagona privatnog operatera koji je prevozio amonijak“.

„Infastrukture železnica Srbije“ su i nakon iskliznuća cisterni sa fosfornom kiselinom kod Jasenovika saopštile da nije ugrožena životna sredina, jer se one, kako su naveli, nisu prevrnule i tovar nije iscureo. U saopštenju se navodi da će uzrok iskliznuća utvrditi nadležna komisija, ali i da uzrok „nije stanje železničke infrastrukture, koja je upravo na ovom mestu sanirana tokom 2018. godine“.

Meštani Jasenovika su, međutim, više puta upozoravali da se na toj deonici „stalno dešavaju nesreće“, ocenjući da je najveći problem stara, oštećena i zapuštena pruga koja nikada nije rekonstruisana. Na pojedinim mestima na pruzi kod ovog sela jasno se mogu uočiti  rasklimane i oštećene šine i skoro potpuno istruleli pragovi.

Prema dostupnim podacima, pruga na ovoj relaciji je većim delom izgrađena pre Prvog svetskog rata.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here