• Iako je poznata po korupciji konsultantskoj kući „Luj Beržer” poveren posao nadzora na Koridoru 10, na deonici kroz Grdeličku klisuru na kojoj se po treći put urušio potporni zid.
  • Radove na Koridoru izvodi firma “Azvi” iz Španije koja je kasnila dve godine na izgradnji Željevog mosta i još traje sudski spor sa “Mostogradnjom”.
  • Ministarstvo građevinarstva podnelo prijave protiv 16 inženjera, uključujući i inženjere “ Luj Beržera” i “ Azvija”.
  • Goran Rodić iz Građevinske komore tvrdi da inženjeri iz CIP-a i Instituta za puteve nisu krivi za zid koji se urušio niti imaju veze sa projektom po kom je on pravljen i da nije trebalo da se nađu na ovom spisku.
  • Još nije poznato ko će da snosi štetu od sedam miliona evra koliko košta rušenje potpore u Grdelici.
  • Velimir Ilić, bivši ministar infrastrukture kaže da je velika odgovornost Ministarstva građevinarstva i Koridora jer nije odrađen državni nadzor.
foto: twitter screenshot

Iako je zbog korupcije na crnoj listi Svetske banke, država je angažovala konsultantsku kuću „Luj Beržer” za posao nadzora na Koridoru 10, na deonici kroz Grdeličku klisuru na kojoj se po treći put urušio potporni zid.

I španska firma  Azvi, koja  izvođi radove na deonici kroz klisuru i na delu gde se po treći put urušio potporni zid, nije se proslavio u radovima sa Vladom Srbije jer je bila  angažovana na izgradnji Žeželjevog mosta u Novom Sadu, ali je rok probijen za dve godine.

“Luj Beržer” podmićivao lokalne političare u Vijetnamu

Svetska banka je 2015. godine zbog uloge u korupcionaškoj aferi stavila ovu poznatu američku konsultantsku kuću na crnu listu i godinu dana joj je bilo zabranjeno učešće na projektima koje finansira ta banka, naveo je dnevni list Danas.

Inače,  „Luj Beržer” od 2011. godine sprovodi nadzor na izgradnji auto-puta na Koridoru 10.

-Kako je ta međunarodna institucija utvrdila, predstavnici te američke firme su podmićivali lokalne političare u Vijetnamu, kako bi realizovali dva projekta koje je finansirala Svetska banka-naglašava ovaj list.

U Srbiji je „Luj Bežera“prisutan od sedamdesetih godina prošlog veka, i do sada je učestvovao u poslovima vrednim oko milijardu evra.

Na sajtu ove konsultantske kuće  navodi se da su nadzirali i rekonstrukciju mosta Sloboda 2002. godine, kao i izgradnju mosta preko Ade.

Nazdor na Koridoru 10 odnosio se na celu deonicu od Grabovnice do Levosoja, koja obuhvata Grdeličku klisuru dugu 47,7 kilometara.

Španska firma “ Azvi” na sudu zbog Žeželjevog mosta u Novom Sadu

Izvođač radova na  deonici kroz klisuru i na delu gde se po treći put urušio potporni zid, španska firma “Azvi” je problematična za izgradnju u Srbiji.

Firma “Azvi” je angažovana na izgradnji Žeželjevog mosta u Novom Sadu, ali je probijen rok za dve godine. Još traje spor između ove firme i “Mostogradnje” koja je bila podizvođač na izgradnji mosta.

“Mostogradnja” tvrdi da im je “Azvi” ostao dužan i vodi se arbitraža. Inače izgradnja Žeželjevog mosta je probila rok za skoro dve godine, uglavnom zato što “Mostogradnja” nije imala novca da isplati svojim podizvođačima, čekajući uplate od” Azvija”, koji je opet od države tražio dodatni novac za radove.

Ministarstvo podnelo prijave protiv 16 inženjera

foto: Vesna Torović

Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture uputilo Inženjerskoj komori Srbij prijavu protiv 16 inženjera  zbog sumnje  da oni koji su radili glavni projekat 2010. godine nisu adekvatno geološko-geotehnički istražili zemljište, zbog čega je celo tehničko rešenje bilo neodgovarajuće.

Ministarstvo je  podnelo prijave protiv inženjera Saobraćajnog instituta CIP, kao i inženjera Instituta za puteve koje je radilo kontrolu ovog projekta.

„Prema informacijama kojima raspolažemo, radove iz potvrđenog glavnog projekta nije bilo moguće izvesti na terenu, te je izvođač radova predložio izmenu ovog projekta. Zbog nestabilnosti terena dato je novo rešenje koje je pretrpelo 11 izmena. Izmene su se svodile na dopunu elemenata konstrukcije (dodatni ankeri, horizontalne grede…) jer su opterećenja u konstrukciji vremenom postajala sve veća“, navodi se u prijavi Ministarstva.

Ministarstvo je  podnelo i prijavu protiv inženjera koji rade u američkoj konsultantskoj kući „Luj Beržer“, „koji je imao obavezu da upozori izvođača i investitora da se radovi izvode po projektu koji nije odobren od strane nadležnog organa i da naloži obustavu njihovog izvođenja“.

-Zahtevamo utvrđivanje stručne odgovornosti i izvođača radova, inženjera iz španskog “Azvija”, jer „prema informacijama kojima raspolažemo nesporno da radovi nisu izvođeni po potvrđenom glavnom projektu, već po izmenama koje nisu sprovedene u skladu sa zakonskom procedurom, nego su posledica, osnovano sumnjamo, direktnog dogovora između investitora i izvođača. Mogući su i propusti izvođača u smislu pripremnih radova, izvođenja radova i zaštite radova tokom izvođenja kao i moguće nekvalitetno izvođenje samih radova-navodi Ministarsvo građevine.

Građevinska  komora brani inženjere

Međutim, Goran Rodić iz Građevinske komore tvrdi da inženjeri iz CIP-a i Instituta za puteve nemaju veze sa zidom koji se urušio niti sa projektom po kom je on pravljen i da nije trebalo da se nađu na ovom spisku.

– To je opasno, ljudi mogu ostati bez poslova zato što su se našli na nekakvom spisku, a nisu krivi. Tu su verovatno i odštetni zahtevi koje će podneti protiv Ministarstva za narušavanje ugleda – kaže Rodić.

On precizira “ da je CIP radio sanaciju kosine do ovoga verovatno ne bi ni došlo“.

On dodaje i da nakon sanacije treba uraditi detaljno istraživanje zemljišta pre nego što se autoput pusti u rad i „to će trajati dugo i koštaće puno“. Procenjuje da će verovatno doći do arbitraže pred Privrednom komorom Srbije zbog nadoknade štete.

Šteta za potporni zid sedam miliona evra

Iako je šteta za rušenje potpornog zida oko sedam miliona evra za sada se ne zna ko će je platiti, ali u Koridoru  tvrde da je neće platiti građani Srbije. Međutim, za sada nije poznato ko će troštii ogromne troškove sanacije, odnosno pravljenje nove konstrukcije, mada je ministarka građevinarstva I saobraćaja Zorana Mihajlović za potporu koja je pala u martu kazala da je „osigurana“.

Ipak, zasad ostaje pitanje da li takvo osiguranje važi ako je odgovornost i na samom investitoru, odnosno državi.

Potporni zid duža od 700 metara obrušavao se dva dana od  19. avgusta. Stručnjaci smatraju da je od početka je građena pogrešna potpora, te neki od građevinskih inženjera očekuju nova rušenja na Koridoru 10.

Nakon klizanja zida u martu ove godine, angažovan je ekspertski tim Svetske banke za nadzor radova na potporama i klizištima na Koridoru 10, ali se ova nezgoda i posle toga ponovila.

Međutim, ministarka građevinarstva i saobraćaja trvrdi da će, pored odgovornosti i poštovanja poslednjeg roka za završetak Koridora 10 koji je najavljen za kraj 2018, insistirati i na bezbednosti dugoisčekivanog auto-puta.


VELMIR ILIĆ: KRIVIČNE PRIJAVE PROTIV VUČIĆA I  BRNABIĆEVE

foto: twiter nalog Velimira Ilića

Bivši ministar infrastrukture Velimir Ilić najavio je da će podneti  krivične prijave protiv predsednika Srbije Aleksadra Vučića i premijerke Ane Brnabić zbog obrušavanja potpornog zida  u Grdeličkoj klisuri.

-Velika je odgovornost Ministarstva građevinarstva  i Koridora jer nije odrađen državni nadzor. I sam direktor Koridora je svojevremeno govorio da žele uštede. U ovom slučaju nije urađen državni nadzor, nije na tenderu izabrana firma koja će to da radi, već je urađen interni nadzor, a tako se ne postupa kada su u pitanju veliki infrastrukturni projekti kao što je ovaj – rekao je Ilić za Danas.

Prema njegovim rečima, Komisija Vlade već je ranije utvrdila da na toj deonici postoje nepravilnosti, ali da niko od nadležnih iz Ministarstva i Koridora nije preduzeo ništa povodom toga.

Ilić precizira da su se u ovom slučaju dešavale finansijske malverzacije, te da treba angažovati stručnjake čiji će posao biti da preispitaju sve tendere.

Komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here